Ruim 40 procent van China’s online verkoop is namaak

De Chinese online markt wordt overspoeld met namaakproducten. Meer dan 40 procent van de online verkochte artikelen in China is ofwel vervalst of van slechte kwaliteit. Dat blijkt uit een rapport dat onlangs aan het Chinese parlement werd gepresenteerd.

Het rapport laat zien dat bijna 59 procent van het aantal online verkochte artikelen echt van goede kwaliteit is. Het dringt de Chinese regering aan tot een strengere e-commerce wetgeving.

De echtheid en kwaliteit van online producten in China kwam dit jaar weer onder toezicht, nadat uit het vorige rapport bleek dat het aantal klachten over online bestellingen vorig jaar was toegenomen met 357 procent tot 77.800. Nog steeds is onduidelijk of consumenten een schadevergoeding kunnen krijgen en online verkopers aansprakelijk kunnen stellen voor de levering van namaakartikelen.

Begin dit jaar introduceerde de Chinese regering nog nieuwe plannen voor een betere bescherming van consumenten online, in aanvulling op de regeling die de mogelijkheid geeft artikelen binnen een week na aankoop terug te sturen. Bedrijven als Apple en LVMH hebben China meerdere malen gevraagd beter te controleren op namaakproducten, mede door een groei van de Chinese online omzet van 40 procent tot 442 miljard dollar (407 miljard euro) vorig jaar.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN