• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sales vaker in eigen hand

Sales vaker in eigen hand

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Deze week hebben drie Amerikaanse merken aangekondigd dat zij afstappen van de verkoop via agenten om die in eigen hand te nemen. Na Columbia Sportswear hebben nu ook Timberland en Eastpak, onderdeel van VF Corporation, zelf de Europese sales van hun merk opgepakt. Col umbia presenteerde plannen voor Europese expansie en opende daartoe een eigen verkooporganisatie in november (zie ook: Col umbia Sportswear wil Europa veroveren). Timberland maakte op 16 juni jl. bekend dat het een nieuwe geïntegreerde verkooporganisatie voor de Benelux heeft opgericht. In de nieuwe verkooporganisatie worden de drie merken van Timberland gegroepeerd, te weten Timerland Outdoor Performance, Smartwool - een merk voor sokken en bovenkleding van merinoswol dat Timberland eind 2005 heeft overgenomen - en Mion, een nieuwe schoenenlijn voor o.m. watersporten. Ook Timberland geeft aan met deze nieuwe structuur de expansie van zijn merken te willen versnellen. Renato Braaf, algemeen directeur van Timberland Benelux zei in een reactie dat er een nieuw tijdperk voor het bedrijf is aangebroken. "Wij geloven dat een dergelijk geïntegreerd businessmodel de sleutel is tot ons succes op lange termijn."

Tassenmerk Eastpak heeft geen nieuwe verkooporganisatie opgericht, maar het agentschap overgenomen dat het merk in de Benelux vertegenwoordigt. Zeven werknemers van Cap 1 - het voormalig agentschap - zijn in dienst getreden bij VF Europe Eastpak. De stap maakt onderdeel uit van de "strategische groei- en ontwikkelingsplannen voor het merk" zo heeft de VF Corporation in een persbericht laten weten.

Het zelf ter hand nemen van de verkoop past in de groeiende behoefte van bedrijven om meer controle uit te oefenen op hun merk. Zo worden vaker flagshipstores geopend waar labels eenduidig aan de consument kunnen worden gepresenteerd. Ook is de doorverkoop dankzij technologische ontwikkelingen beter te controleren dan voorheen en kunnen voorraden waar nodig worden bijgestuurd. Artikelen die in de ene winkel minder goed verkopen kunnen zo desgewenst worden opgehaald en verplaatst naar een filiaal waar er wel vraag naar is. Door ook de groothandelsverkoop zelf ter hand te nemen kunnen merken zowel hun imago bewaken als direct reageren op de markt.

 

Columbia Sportswear
EASTPAK
Timberland
VF Corporation