• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Scapa: Drie merken worden één

Scapa: Drie merken worden één

Door Laurie van Deventer

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Tot een paar maanden geleden bestond de Belgische modeketen Scapa uit drie merken; Scapa, Scapa Sports en Scapa Home. Het bedrijf heeft de drie labels geïntegreerd onder de naam ‘Scapa World’. “Wij willen een lifestyle voor onze klanten creëren,” vertelt Philippe Verlinden, marketing manager van Scapa, aan FashionUnited. “Onze klanten moeten het idee krijgen dat ze bij Scapa terecht kunnen als ze hun kinderen willen kleden, voor een casual outfit, een deftig pak, maar ook voor interieurartikelen. Het moet één merk worden in plaats van drie aparte merken.”

Niet alleen het concept van Scapa is veranderd, ook transformeerden de merken zelf. “Scapa Sports is trendgevoeliger en hipper geworden. Dat is toch wel zeer belangrijk, omdat mode een zeer competitieve markt is. We moeten ons nu gaan onderscheiden en dat doen wij door onze service te optimaliseren en te luisteren naar onze klanten,” vertelt Verlinden. “Wij proberen onze klanten steeds meer te betrekken bij de lifestyle van het merk Scapa. Een concreet voorbeeld daarvan is dat wij onlangs de website Scapaworld.com hebben gelanceerd. De drie merken; Scapa, Scapa Sports en Scapa Home staan nu op één website in plaats van drie aparte websites.”

Michael Redding aan het roer

Sinds kort staat Michael Redding, zoon van oprichters van Scapa, aan het hoofd van de modeketen. Verlinden vertelt dat zijn collega’s en hij sindsdien merken dat er intensiever toezicht wordt gehouden op de leveranciers van Scapa. “De relaties tussen de leveranciers en het merk willen wij verder uitbouwen om een betere kwaliteit te kunnen leveren. De leveranciers worden op het kantoor ontvangen en dat werkt ook eigenlijk alleen maar als je werkt met Belgische en Europese leveranciers. Wij willen nauwer betrokken zijn bij het productie proces en houden regelmatig een kwaliteitscontrole.”

Daarnaast vind Redding het belangrijk om de persoonlijke capaciteiten van zijn team te stimuleren en te gebruiken. De modeketen Scapa is een paar maanden geleden een samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF) aangegaan. Het ESF maakt een programma op maat om de persoonlijke groei van werknemers van Scapa te stimuleren. Het bedrijf stelt daar geld voor beschikbaar.

Plannen voor 2015

“We hebben nieuwe verkoopdirecteuren met ervaring in de markt aangenomen. Op die manier hopen wij het internationaal uitbreiden makkelijker te maken.” Op het moment heeft Scapa twintig eigen winkels en een aantal franchisenemers in België. “In Nederland wordt onze kleding via een aantal verkooppunten verkocht, maar hebben we geen eigen winkels. Nu zijn wij op zoek naar ruimtes om een nieuwe winkel te openen in Frankrijk. De bestaande winkels zijn of de Scapa Sports, Scapa Home of Scapa. Als we nieuwe winkels openen zullen die drie worden samengevoegd in één winkel,” Verlinden vertelt dat het nieuwe concept dan ook ‘Scapa World’ wordt genoemd. “In de nieuwe winkels staat het meubilair uit het assortiment van Scapa Home en hangt de kleding aan rekken van eigen merk.”

Mede-oprichter Scapa overleden

Vandaag werd bekend dat Brian Redding, één van de oprichters van het Belgische modehuis Scapa, onlangs is overleden. Redding lanceerde het merk meer dan 40 jaar geleden als eerbetoon aan Schotland. Hoewel hij opgeleid was als ingenieur, besloot hij in 1967 een truiencollectie te ontwerpen op basis van het Schotse landschap rond de baai Scapa Flow. In de boetiek van zijn vrouw Arlette in Knokke werd de collectie verkocht. Al snel groeide de vraag naar de kleding en in de jaren daarna werden er collecties voor heren, vrouwen en kinderen opgezet.

Brian Redding verbleef de afgelopen jaren veel in Italië en Sri Lanka, waar hij ook kwam te overlijden op 23 februari. Hij is 74 jaar geworden.

Scapa