Schoenenretailers boycotten Jitmar
bezig met laden...
Zeventig procent van de schoenenzaken die de schoenen van ontwerper JitMar verkochten, weigeren de nieuwe collecties van de merken Boycot it en Total Chaos af te nemen. Reden daarvoor is de exclusieve lijn Hupsakee die de schoenenontwerper maakte voor discounter Scapino. "We hadden van te voren ingecalculeerd dat er een aantal bedrijven verbolgen zou reageren," zegt directeur Akkie Wiersema. "Maar dat het er zo fanatiek aan toe zou gaan, hadden we niet kunnen bedenken."
Tot nu werden de kinderschoenen van de JitMarmerken vrijwel uitsluitend aangeboden bij de betere schoenenzaak of de kinderschoenenspeciaalzaak en niet of nauwelijks via grotere winkelketens. Voor Scapino is een speciale en beperkte collectie geproduceerd, die deel gaat uitmaken van de huiscollectie en dat schoot een groep retailers in het verkeerde keelgat.
"Er is zelfs een forum opgericht op internet," aldus Wiersema. Ze kan zich niet inleven in de retailers: "Het is een totaal andere collectie die we voor Scapino maken. Een aparte lijn met een eigen naam. Daar zullen de consumenten in betere schoenenwinkels niets van merken. In de kleding- en modebranche doen ontwerpers dat al jaren." JitMar bekijkt momenteel of er juridische mogelijkheden er zijn om zich tegen de boycot te weren. Verder is het bedrijf van plan de collecties van Boycot.it en Total Chaos Company voor het komende winterseizoen rechtstreeks aan de consument te gaan verkopen via internet.