Schone Kleren Kampagne wil Hema
bezig met laden...
Warenhuisketen Hema staat net een week te koop en de eerste opmerkelijke belangstellende heeft zich al gemeld. De organisatie van de Schone Kleren Kampagne wil zoveel mogelijk Nederlanders oproepen om gezamelijk het bedrag van 1 miljard euro bij elkaar te brengen en daarmee Hema aan te schaffen. Daarvoor is volgens de organisatie 60 euro per Nederlander nodig. "Maar mensen kunnen ook een half aandeel nemen, er heel veel kopen, of een stuk Hema aan iemand cadeau doen." De actie is vooral bedoeld om de aandacht te richten op de vraag of de artikelen bij Hema op een maatschappelijk verantwoorde manier vervaardigd zijn. Volgens de Schone Kleren Kampagne worden Hemaproducten nu vaak gemaakt onder slechte arbeidsomstandigheden. "We beseffen heel goed dat de kans dat dit lukt niet honderd procent is," aldus coördinator Floris de Graad. "Maar dan nog kunnen we wel aantonen dat dit een onderwerp is dat veel mensen belangrijk vinden. Daarmee kunnen we eventueel druk uitoefenen op de nieuwe eigenaar." Volgens de organisatie is er genoeg belangstelling: "We hebben het pas gisteren bekend gemaakt en de eerste mailtjes lopen al binnen." Later zullen er waarschijnlijk andere activiteiten plaatsvinden om aandacht te vragen voor de actie. Detailhandelconcern Maxeda, de huidige eigenaar van Hema, wil tijdens het verkoopproces niet publiekelijk ingaan op de toenadering van mogelijk geïnteresseerden. Tijdens de persconferentie vorige week liet directievoorzitter Ronald van Zetten weten dat het voor Hema het belangrijkst was dat het bedrijf zijn eigen identiteit behoudt.