Science fiction in retail
bezig met laden...
Holografische verkoopsters, interactieve paskamers en betalen met je vingerafdruk. Science fiction? Volgens consumenten is het over tien jaar heel normaal. TNS Retail Forward onderzocht de haalbaarheid van twaalf innovatieve ontwikkelingen die het shoppen in de toekomst ingrijpend zullen veranderen. Naast het bovenstaande stonden bijvoorbeeld interactieve winkelwagentjes (met boodschappenlijstjes, aanbiedingen en kortingsbonnen), shopping netwerk sites en collectief (met een groep consumenten) inkopen doen op de lijst van TNS. Het Amerikaanse onderzoeksbureau legde de mogelijkheden voor aan meer dan 4600 consumenten in Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Japan, Spanje en de VS. En wat blijkt? Het gros gelooft dat als het technisch mogelijk is, dit allemaal zal worden ingevoerd. Volgens de ondervraagden is het in 2015 waarschijnlijk al zo ver. De populariteit van de diverse mogelijkheden verschilt wel sterk. Zo denkt 60 procent dat betalen met je vingerafdruk binnen tien jaar zal worden ingevoerd, maar slechts 25 procent ziet daar ook iets in. Ruim 73 procent denkt dat straks vrijwel iedere kleedkamer zal zijn uitgerust met een beeldscherm en een touchscreen waarmee met een verkoopster kan worden gecommuniceerd en meer dan de helft kijkt uit naar de invoer van de driedimensionale bodyscan en interactieve passpiegels. Chinese consumenten verheugen zich vooral op de invoering van de holografische verkoopster, terwijl Duitse shoppers veel meer belangstelling hebben voor de body scan om kleding te vinden die goed past.
Mary Brett Whitfield van TNS zegt: "De hele winkelbeleving is ingrijpend aan het veranderen en consumenten staan daar open voor. Vooral tijdbesparende innovaties zijn populair. Toch gaat traditioneel goede service voor alles."