• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Scoren met een succesvolle omnichannel-strategie

Scoren met een succesvolle omnichannel-strategie

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Het Philips Stadion in Eindhoven vormde het decor voor de vierde editie van Fashion Heroes. Een groots opgezet, interactief netwerkevenement over omnichannel ondernemen en ketenintegratie in de fashionbranche. Voor modebedrijven met een winnaarsmentaliteit.

Op weg naar omnichannel-retailen heet het 80 pagina’s tellende businessplan van keynotespreker Johan van Westen. Het zijn geen woorden maar daden bij van Westen mannen. Inventariseren? Een fluitje van een cent, dankzij RFID-tags. Fabrikantenvoorraden combineren met de eigen voorraad om zo het aanbod te verbreden? Een samenwerking met Stockbase maakt het mogelijk. Personal pricing? Daarvoor zijn iBeacons aangebracht in de volledig vernieuwde winkel. “Het paradepaardje is onze klantenkaart-app. Het zijn stuk voor stuk prachtige technologieën die ons helpen groeien.”

Omnichannel is de toekomst

Fashion Heroes trok ruim 200 bezoekers, allemaal toekomstdenkers met een missie. Redenen om het evenement te bezoeken zijn: “Trends in e-commerce signaleren om mijn website futureproof te maken,” aldus Gonny Jeths (Sincero Fair Fashion). “Informatie opdoen over de onlinewereld”, zegt Sander Modderkolk (Remo Fashion). “Mijn vader, oprichter van het bedrijf, is een traditionele ondernemer. Een nieuwe generatie brengt nieuwe technologieën met zich mee.” Martijn Both (BB Chum Shirts) beaamt dat: “Omnichannel is de toekomst, zeker voor mannenmode. Wij zijn gestart als webwinkel en verkopen onze gelimiteerde herenoverhemden nu ook in selectieve winkels. Die aanpak werkt.” Rens Drost (Only for Men): “Tijdens dit evenement tref ik veel branchegenoten en uit de gesprekken die ik met hen heb blijkt dat we veelal dezelfde uitdagingen tegenkomen. Hier doen we gezamenlijk inspiratie op om deze uitdagingen aan te gaan.”

De maakbaarheid van succes

“Kom allemaal even staan!” klinkt het na de pauze. Een gezamenlijke haka (ceremoniële oorlogsdans van de Maori om tegenstanders angst in te boezemen) behoedt ons voor een after- lunch-dip. Onze ‘coach’ (Paul Janmaat), gehuld in een tenue van de All Blacks, vertelt: “Het geheim van het Nieuw-Zeelandse rugbyteam zit ‘m in de verscheidenheid aan talenten. Daar wordt speciaal op getraind.” Iedereen is meteen weer scherp voor de presentatie van Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV. Hij vertelt over zijn loopbaan, de maakbaarheid van succes en de keuzes die je onderweg moet maken om je doel te bereiken. “Topsport is presteren: op het juiste moment, op de juiste plaats, zonder herkansing.”

Data omzetten in meerwaarde

Tussendoor vinden er parallelsessies plaats. Zo introduceert Lennart Koetsier (Multiply) het gloednieuwe Power BI. Een tool om data te ontsluiten aan de hand van verschillende dashboards per bedrijfsafdeling. Freek van Lieshout (2factors) focust met zijn big data-oplossing op loyale klanten. “Door data te verrijken middels event-driven marketing geven wij hen het gevoel dat ze erdoor worden omarmd.” Dat je met datafeedmarketing miljoenen mensen kunt bereiken, is ook de boodschap Michel Rasing (Channable). “Het is een makkelijke eerste stap in online marketing, toegespitst op de juiste doelgroep én het levert meer op dan het kost.” Voor het verkrijgen van die datafeed – een bestand met alle productinformatie uit je webshop – bestaan verschillende mogelijkheden. Divide levert deze mogelijkheid bijvoorbeeld in samenwerking met ACA.

Tot slot vertelt online marketeer Franky Oosterhof het succesverhaal van TopVintage. Voor hij begint, maakt hij eerst een selfie met #fashionheroes. “TopVintage is enorm snel gegroeid: in zeven jaar tijd van schoenenwebshop in de woonkamer tot miljoenenbedrijf. Een voorwaarde voor een dergelijke ontwikkeling is dat alle processen meegroeien.” Dus werd het whiteboard met gekleurde stiften vervangen door een geavanceerde oplossing van ACA. Ook móet je je als pure online speler onderscheiden. “Bij ons wordt alle kleding doorgepast en op een prikkelende manier gefotografeerd of zelfs gefilmd, want een beeld zegt meer dan duizend woorden.”

Over Fashion Heroes

Fashion Heroes is een initiatief van ACA, Divide, Eazier, Multiply en Stockbase (de leden van Fashion Alliance) en opgericht als inspiratieplatform op het gebied van omnichannel ondernemen.

www.fashionheroes.nl

Partner Content