• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Scotch & Soda: Amsterdamse 'state of mind' tijdens New York Fashion Week

Scotch & Soda: Amsterdamse 'state of mind' tijdens New York Fashion Week

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Een tamboerijn, flikkerende lichten en modellen als tableau vivant in nissen van een muur; het publiek keek zijn ogen uit tijdens de presentatie van Scotch & Soda tijdens New York Fashion Week. Het Amsterdamse merk gaf voor het eerst acte de présence op de New Yorkse modeweek, maar koos niet voor een catwalkshow.

De Sir Studio’s in Chelsea is de locatie van Scotch & Soda’s collectiepresentatie. De modellen staan opgesteld in grote rechthoekige nissen van twee grote muren. De ene nis is gevuld met vijf modellen die een tableau vivant vormen, in de andere nis zit een model alleen, omgeven door zorgvuldig gestylde planten. In een van de hogere nissen zit een van de modellen op een tamboerijn te spelen. Haar meterslange rok valt tot ver beneden de nis tegen de muur. De nissen lichten flikkerend op, en terwijl de band speelt worden er filmbeelden op de muur geprojecteerd. Menig toeschouwer vergaapt zich aan de sterrenhemel die geprojecteerd is op het plafond.

De collectie van Scotch & Soda, genaamd ‘Wondrous Wanderers’,vertelde het verhaal van vier verschillende karakters. “Alledaagse legendes, die door middel van verschillende leeftijden en plaatsen gebonden zijn door de natuurlijker inspiratie die ze opleveren,” zegt het Amsterdamse merk. Zo zijn de karakters die als inspiratie dienden terug te vinden in alle uithoeken van de wereld: van Tibet tot de Schotse Hooglanden, en van de Silk Route in China tot het kleine Noorse dorpje Floen. De verzameling van verschillende kleuren, silhouetten, texturen, patronen en details uit alle regio’s werden bont gemixt in de collectie.

Creatief directeur Marlou van Engelen licht toe: “We hebben een langdurige liefdesrelatie met de wereld. Die komt voort uit het Nederlands zijn. We zijn een land van ontdekkingsreizigers, die de wereld rondreizen. Maar toch, we komen altijd terug. Als we dat doen, dan zijn we beladen met schatten en inspiratie. Vanuit daar innoveren we in iets geheel nieuws, en het is geheel ons. Scotch & Soda leeft en droomt deze ‘wereldreizigersgeest’ dagelijks.”

Scotch & Soda lanceert collectie voor het eerst tijdens New York Fashion Week

Het eerste karakter in de collectie was ‘The Soulful Soul'; gekenmerkt door een Scandinavische look, denim werkkleding, urban sportwear met strakke belijning, Scandinavische graphics en stoere afwerkingen in neopreen, rubber en alpinische details. Deken en zwaar breiwerk zijn typerend voor de ‘The Rooted Roamers’, waarbij een met de hand gemaakte poncho met voor zowel mannen als vrouwen het hoogtepunt was. De derde legende is de ‘The Uncrowned Queen’ is gehuld in donkere tinten, zijden pyjama’s day-to-night silhouetten. Oosterse patronen dienden als inspiratie voor het vierde karakter ‘The Silent Fighter’, met gelaagde elementen als chinoiserie, jacquard, zware paillettenpatronen en kimono’s.

Hoewel deze ‘vier verhalen en personages samen het merk ‘Scotch & Soda - Amsterdam Couture’ weerspiegelen, is het natuurlijk niet echt couture; die wordt immers op het lijf van de drager gemaakt. “Amsterdam en Couture zijn geen woorden die gemakkelijk naast elkaar zitten,” geeft Van Engelen toe. “Er is een oneerbiedig contrast in de slogan, en die is zeer toonaangevend voor de manier waarop we creëren; we hullen de wereld in onze kleren, maar we nemen onszelf niet te serieus, dat is precies wat ‘Amsterdam Couture’ is. We wander en wonder met een Amsterdam frame of mind.”

Beeld 1: Instagram Postcard from Mars, beeld 2-4 en video: Scotch & Soda


Scotch & Soda