Seaside Lagoon start franchise
bezig met laden...
Het Nederlandse modemerk Seaside Lagoon begint een eigen winkelformule. Begin volgend jaar opent het eerste franchisefiliaal in Nijmegen. Vervolgens zullen er franchises open gaan in Heeg, Terherne, Boxmeer en Assen. "Binnen vijf jaar hopen we zo'n dertig vestigingen te hebben," aldus Mike Henze.
Seaside Lagoon is een lifestylemerk voor grote maten uit de koker van Ron Henze Mode, die het vorig jaar op de Nederlandse markt bracht. De sportieve stijl van het merk is vergelijkbaar met merken als Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Gant en dat sloeg aan op de Nederlandse markt. Binnen een jaar tijd wist het merk zich vertegenwoordigd door twaalf Nederlandse agenten en is het te koop op meer dan 125 verkooppunten, waaronder shop-in-shops. "Het bleek een nichemarkt te zijn die nog niet was ontdekt," legt Mike Henze uit. "Een merk dat zich richt op lifestyle voor grote maten was er nog niet."
De beslissing om een franchiseformule te beginnen, werd ingegeven door de vraag vanuit de markt, vertelt Henze: "Als het goed gaat, moet je knallen," zegt hij. "Met eigen winkels sta je sterker in de markt, wat ook de marketing eenvoudiger maakt."
Seaside Lagoon is verkrijgbaar in de maten 36 tot en met 56, maar de franchises zullen zich om te beginnen richten op de maten 40 tot 50. Ook brengt het merk vanaf december een eigen denimlijn op de markt. De franchises zullen voorlopig nog niet in de Randstad verschijnen, omdat het aanbod van geschikte locaties daar beperkt is. "We willen op A-locaties zitten," legt Henze uit. Ook worden er al gesprekken gevoerd met potentiële franchisenemers in het buitenland.