Secon overgenomen door Fashion Fund 1
bezig met laden...
Modegroep Secon wordt overgenomen door investeringsmaatschappij Fashion Fund 1. Het fonds, dat nu nog 'in oprichting' is, is een initiatief van een aantal voormalige Mexx-aandeelhouders. Doel van de overname is om Secon sneller te laten groeien en de resultaten fors te verhogen. Daarnaast wil de groep nieuwe activiteiten ontplooien. Secon omvat de merken Turnover, Anotherwoman, Arrow en Creenstone.
Met deze acquisitie doet Fashion Fund 1 zijn eerste overname. De investeringsmaatschappij is opgericht door voormalige Mexx-aandeelhouders, onder wie medeoprichter Adu Advaney die Mexx in juni 2005 verliet. Daarnaast participeren een aantal Europese modeondernemers en zijn ook enkele institutionele investeerders tot het fonds toegetreden. "Fashion Fund 1 is een 'gesloten fonds' met 12 tot 15 aandeelhouders," zegt Advaney. Fashion Fund 1 is opgericht met het doel om bestaande Europese mode- en accessoirebedrijven over te nemen in alle segmenten. Als Fashion Fund 1 over circa twee weken operationeel is, zullen de andere toekomstplannen van de nieuwe investeringsmaatschappij bekend worden gemaakt.
Bij Secon werd al eerder overwogen om een structurele samenwerking aan te gaan. In november 2003 werden de onderhandelingen met de McGregor Fashion Group hierover echter afgebroken. "Nu is door onze aandeelhouders en die van Fashion Fund 1 eerst over een participatie gesproken," zegt Jaap Hubregtse die sinds april 2005 directeur is van Secon. "Er is toch voor een overname gekozen, omdat Secon op die manier beter gebruik kan maken van het Europese netwerk van Fashion Fund." Via het fonds krijgt Secon toegang tot een Europees commercieel netwerk. Fashion Fund zal ook een actieve rol gaan spelen als aandeelhouder en strategische input leveren aan het management van Secon. Het fonds beschikt over kapitaal om te investeren in de bestaande en in nieuwe merken. Over de financiële achtergrond van de overname willen beide partijen geen uitspraken doen.
"Ik denk dat de winst van Secon drie tot vijf keer hoger kan worden," zegt Advaney. Hij verwacht deze goei binnen drie tot vijf jaar te kunnen realiseren. Ten eerste zal de groei van de bestaande merken worden versneld. Daarnaast wil men nieuwe activiteiten ontplooien en nieuwe merken aantrekken. "Secon was vroeger groter en beschikt dus over voldoende capaciteit." Advaney refereert daarmee o.a. aan de merken A-rticles en Easy Comfort, die respectievelijk tot maart 2005 en oktober 2004 deel uitmaakten van de groep. Hubregtse zegt dat Secon nog dit jaar twee winkels wil openen voor damesmodemerk Turnover. Momenteel heeft Turnover, naast de groothandelsactiviteiten en de shop-in-shops in verschillende Europese warenhuizen, één franchisefiliaal in Delft. De directeur zegt dat er meerdere zullen volgen. Hij geeft er de voorkeur aan om die winkels met franchisepartners te openen, "maar als het in belangrijke Europese steden niet lukt om daar partners voor te vinden, dan doen we het zelf." Voor Arrow staat een licentieuitbreiding op het verlanglijstje van Secon. "Wij zouden die o.a. willen uitbreiden naar Groot Brittannië." Jassenmerk Creenstone maakt momenteel een snelle expansie door. "Het merk is nu ook buiten Europa verkrijgbaar bij Bloomingdales in New York," zegt Hubregtse.