• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sexy humor op schoen en tas

Sexy humor op schoen en tas

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

"Ken je mijn tekeningen eigenlijk," vroeg de kunstenares aan de ontwerpster. "Ik heb ze nog nooit gezien, " was het antwoord. Dit was het begin van een samenwerking die erg lijkt op een twee-eenheid van creativiteit. Louter gevoel stond aan de wieg van het jonge label 'Helena-Angelique'.

Inge Helena Rietjens (1970) is ontwerpster/styliste, zij woont en werkt in Amsterdam. Zij was zich al enige tijd bewust van een vrouw die zij wel eens zag lopen. Een fragiele blonde dame, haar armen bedekt met tatoeages en een heel bijzondere uitstraling. 'Met haar wil ik werken,' bedacht Helena. Op een dag sprak ze de kunstenares en tatoeëerster aan. "Ken je mijn tekeningen eigenlijk," vroeg Angelique Houtkamp (1968) aan de styliste. "Ik heb ze nog nooit gezien," bekende Helena. "Waarom heb je me dan gevraagd?" "Dat voelde ik zo." Er werd koffie gedronken en het eerste kennismakingsgesprek, waar een half uurtje voor was uitgetrokken, liep uit en duurde vijf uur. Kortom, 't klikte meteen.

Zij hebben elkaar gevonden in een gezamenlijk project, 'Helena-Angelique', de ontwerpster en de kunstenares. "Dit zou ik absoluut niet alleen kunnen," verkondigt Helena gepassioneerd. Hetgeen ook Angelique beaamt. Het project van het tweetal bestaat uit een op elkaar afgestemde tassen- en schoenenlijnen met vijf thema's.

Vier van de vijf kunnen worden herleid naar de tatoeagekunst. De vijfde, 'Camee' (naar een idee van Helena maar uitgevoerd door Angelique), is wat ingetogener en afgeleid van de 19e eeuwse hangertjes met daarop het profiel van een vrouw in reliëf. Deze roze camee's staan prachtig op de schachten van de zwarte rijglaarzen. Een roze veter doet denken aan een korsetsluiting. Roze komt trouwens terug als leren voering in de gehele collectie. "Voor mij symboliseert roze alles wat fijn, lief en veilig is," biecht Helena op.

De schilderkunst van Angelique is terug te vinden in de uitwerking van alle thema's. Zoals 'Spanish Rose' waarbij de schone Carmelita met waaier voor mysterie zorgt. De Chicano-stijl was de typische huidversiering van Mexicaanse immigranten die in Californië hun geluk gingen beproeven.

Het thema 'Texas' heeft duidelijke verwijzingen naar het wilde westen van de good ol' days. Met grappig gestileerde cowgirl pin-ups, lasso's, hoefijzers, cactussen en de 'lone star'. Direct herkenbaar als tatoeages zijn de figuren in de 'Old School' serie, waarin Angelique de vrije hand heeft. Uitdagende vrouwen, gebroken harten, vaantjes, zwaluwen, een driemaster, een zwarte panter en vele andere symbolen, die de associatie oproepen met gespierde zeemansarmen. Een eigen Helena-Angelique 'tribal' (symbool) is geïnspireerd op de tatoeages van stammen en volkeren waarvan die van de Maori- en Polynesische volken algemeen bekend zijn.

Je kunt er niet omheen. Met lichaamsversiering hebben beide vrouwen overduidelijk iets. Angelique kreeg haar eerste tatoeage op haar negentiende. Het werd een scarabee, het Egyptische symbool voor zelfmaakbaarheid. Uiteindelijk heeft ze ook zichzelf gemaakt, iets wat ze toen nog niet wist, maar nu op haar 36e wel.

De tweede versiering van Helena is de 'lone star', die staat voor eigenheid en individualiteit. In dat laatste herkennen beide vrouwen zich sterk. Helena is niet zo uitbundig versierd als haar creatieve partner, maar over haar eigen speciale tatoeages kan ze kort zijn. "Het zijn geen versieringen, maar 'tributes'; één voor mijzelf en één als eerbewijs voor mijn overleden moeder. Wanneer zij zich gelukkig voelde zei ze dat ze zich roze voelde. Vandaar een tatoeage van roze bloemen op mijn hart. Ik heb er niet lang over nagedacht. Ik wist het meteen. "

Toch willen de twee niet bekend worden als de makers van 'het merk met tatoeages'. "We hebben zoveel ideeën," melden Angelique en Helena. "Ook voor nu hadden we al een veel grotere collectie kunnen uitbrengen," vervolgt Helena. "Maar ergens moet je keuzes maken. Anders kun je het ook niet produceren. We gebruiken alleen het allerbeste kalfsleer uit Italië. We laten de schoenen en tassen daar maken waar zeer hoge kwaliteitsnormen worden gehanteerd.

De tekeningen worden met een speciaal proces op de schoenen en tassen gedrukt. Aan de ontwikkeling hiervan is een heel proces vooraf gegaan. Daarom verklappen we dat ook niet. Naschilderen door anderen, misschien wel gemakkelijker of goedkoper, is geen optie geweest. Wanneer een gezicht dat door Angelique is getekend niet precies zo wordt weergegeven, kunnen de ogen anders staan. Dan is het niet meer zoals het door haar is bedoeld."

Op dit moment is professioneel modeminnend Nederland al volop bezig kennis te maken met de stoere, sexy, stijlvolle en chique collectie van Helena-Angelique. Met een basis die bestaat uit slippers, muiltjes, pumps, rijglaarsjes en hoge en lage westernlaarzen. De handtassen variëren in uitstraling en functie. Er is er één voor elk moment van de dag; een shopper, een aktetas, een makkelijke handtas en diverse avondtasjes.

Maar Nederland is niet het enige land dat mag kennismaken met deze nieuwe vorm van flirten met humor. Daags na het interview vertrekken de twee ieder afzonderlijk naar verre trans-Atlantische oorden (Los Angelos, San Francisco, Texas en New York) om hun label te promoten. Inmiddels zijn daar Parijs en Londen aan toegevoegd en bereist een derde teamlid Duitsland.

"Ik geloof niet in gerommel in de marge," stelt Helena, waarmee ze duidelijk maakt dat kunst en commercie goed samen kunnen gaan. "In Nederland zit veel talent en ook hoogstaand, alleen de consument is niet zo trendsettend. Wil je dit tot een succes maken, dan moet je het groots aanpakken."

FUvakblad
helena-angelique