• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Sieraden maken de man

Sieraden maken de man

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Wat te doen als je nergens dat ene mooie sieraad kan vinden wat je zoekt? De juweliers vervloeken is een goede optie. In het buitenland naarstig op zoek gaan ook. Maar het sieraad zelf maken een nog betere. Dat is wat Batul Loomans (1965) acht jaar geleden deed. Op een strand in India tekende hij de armband die aan de basis zou komen te staan van zijn bedrijf. Buddha to Buddha was een feit.

Het klinkt te mooi om waar te zijn en toch is het zo. Met die armband maakte Batul Loomans niet alleen zijn eigen ideale sieraad, maar blijkbaar dat van vele anderen. Eenmaal vervaardigd en in de winkel bleek de armband namelijk niet aan te slepen. Batul Loomans vertelt: "Nadat ik de armband had getekend ben ik naar een zilversmid gegaan en die heeft hem voor me gemaakt. Een vriend van mij had een winkel in de PC Hoofdstraat, Reflections en ik mocht de armband daar verkopen. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou lopen. Na een week belde die vriend me op en zei dat iedereen die armband wilde hebben. Dat motiveerde me enorm en zo ben ik verder gegaan."

Afkomstig uit de modewereld en met ouders die diverse modewinkels bezaten, lijkt het niet zo gek dat Loomans zijn eigen sieradenlijn is begonnen. Na de opleiding Textielmanagement werkte hij jaren in het ontwerpteam bij een groothandel in kleding. "Voor die baan heb ik een aantal jaar gereisd. De ene helft van het jaar woonde ik in het Verre Oosten, de andere helft in Nederland. Het werk ging altijd door, van maandag tot en met zondag. Het was een goede ervaring maar na een tijdje kreeg ik het idee dat er meer was in het leven dan alleen maar werken. Ik ben er mee gestopt en iets heel anders gaan doen. Door mijn reizen naar India was ik bekend geraakt met meditatie en in Nederland gaf ik meditatie en massagecursussen. In die periode stond mijn hoofd helemaal niet meer naar mode." Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en in 1997 lanceerde Loomans zijn sieradenlijn Buddha to Buddha. "Ik had geen visie of vooropgezet plan. Ik zocht een mooi sieraad en kon dat nergens vinden. Die armband was wat ik zelf wilde dragen."

Na de eerste armband ging het hard. "Op een gegeven moment verkocht ik aan 35 winkels. Elke avond zat ik thuis met mijn vrouw dozen in te pakken. Dat ging niet meer, ik had hulp nodig." Die hulp vond hij bij Jewelz Agencies, een agentschap in Den Haag. "Zij hadden alle contacten bij juweliers en wilden mij ondersteunen. Die samenwerking met hun is een goede stap geweest. Ik kan me nu vooral bezighouden met het ontwerpen, de planning en het financiële gedeelte. Het ontwerpen doe ik samen met Osiris Hertman. Jewelz regelt de verkoop, distributie en communicatie. Momenteel verkopen we in Nederland aan 180 winkels. Waaronder de Bijenkorf, betere jeanswinkels en natuurlijk juweliers. Het hogere segment, want het zijn tenslotte geen goedkope armbanden. We zijn echter wel kritisch. Een winkel als Siebel vond ik te stoffig voor Buddha to Buddha. Siebel is echter bezig met het opzetten van pilotstores, waarbij meer aandacht wordt besteed aan jongeren. Dat vind ik dan weer wel interessant. Daarnaast verkopen we in Zweden, Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Australië, Amerika en Canada. Doel is in al die landen een agent te krijgen, maar we doen het rustig aan. Dat kan ook niet anders. Aangezien alles handgemaakt is zit er een limiet aan de productie. Goede vakmensen zijn lastig te vinden. Dat is aan de ene kant de kracht van Buddha to Buddha, maar soms ook jammer. We hadden al vele malen groter kunnen zijn als we niet tegen dat limiet zouden aanlopen. Nu is er een wachtlijst voor nieuwe klanten."

De nieuwe trend is geen trend

Momenteel loopt de sieradenlijn als een trein. Vooral mensen tussen de 25 en 40 jaar lopen warm voor Buddha to Buddha. Volgens Loomans is er echter geen specifieke doelgroep. "Wij ontwerpen niet voor een bepaalde groep, we ontwerpen vanuit onszelf. Wat vinden wij mooi, wat willen wij dragen? Als het aanslaat is dat natuurlijk geweldig, maar soms werkt het niet. Dan doet een bepaald stuk niet wat je ervan verwacht had. Dat geeft niet, ik wil ook niet alles snappen."

De nieuwste trends op het gebied van sieraden zijn voor Loomans van minder belang. Door Buddha to Buddha tijdloos te maken worden trends overleefd. "Er zijn altijd wel trends waar ontwerpers op inspelen, maar de tendens die ik nu om me heen zie is dat juist niet op trends ingesprongen wordt. Tijdloosheid werkt. De consument ontwikkelt steeds meer een eigen smaak en identiteit. Hij hoeft niet meer te weten wat het nieuwe zwart is. De consument gaat zijn eigen gang."

Terwijl er vele merken vrouwensieraden bestaan, wordt de man vaak nog vergeten. "Er is heel weinig op het gebied van mannensieraden te koop. Bijna alles wat voor mannen verkrijgbaar is, is of goud en ordinair, of goedkope rommel. Er wordt nog onvoldoende naar deze markt gekeken. Aan de vraag ligt het niet, die is enorm. Mannen moeten er soms nog wel aan wennen, maar de groep die enthousiast is groeit hard. Vroeger droegen mannen alleen een horloge, en dan vaak een die ze al tien jaar hadden. In die sector zijn al grote ontwikkelingen doorgevoerd. Tegenwoordig is er een groot aanbod op het gebied van horloges. De sieradensector begint nu ook op te komen en ik verwacht dat dit alleen maar verder zal groeien."

Bedrijfje spelen

"De kracht van ons bedrijf is dat we vooral uit ons gevoel stappen proberen te zetten. Er zullen seizoenen zijn waar we met 10 nieuwe ontwerpen komen, maar ook waar we er maar 2 op de markt brengen. Het is belangrijk, zowel creatief als zakelijk gezien, om soms even de stekker eruit te trekken en tijd te nemen voor jezelf. Bedrijfje spelen maar tegelijkertijd goed voor jezelf zorgen. We doen alles in ons eigen tempo. En dat werkt."

"Deze zomer komen we met een nieuwe collectie die bestaat uit zilver en leer. Daar zijn we nu al vier jaar mee bezig. De schetsen hadden we allang maar we konden steeds niet het juiste leer of de juiste stikker vinden. Dat bedoel ik met tijd nemen: we willen niet voor het halve werk gaan. Als dat vervolgens vier jaar duurt, het zij zo. Het resultaat van het uitstel is wel dat ik nu niet kan wachten om het naar de winkel te brengen." Is dat dan niet moeilijk? "Erg moeilijk, want je wilt het graag op de markt zetten. Het is echter niet anders. Bovendien weet ik nu zeker dat dit van de zomer een hit gaat worden."

Hoe staat Buddha to Buddha er over tien jaar voor? "Dan verkopen we wereldwijd. Als we door blijven groeien kan dat zo gebeuren. Toevallig kreeg ik gisteren een telefoontje uit Barcelona. Iemand die een Buddha to Buddha-winkel wil beginnen. Daar gaan we mee praten. Franchising is een mogelijkheid. We zien het wel. Zolang ik het leuk blijf vinden sta ik open voor alle mogelijkheden. Ik kan me niets leukers voorstellen."

buddha to buddha
FUvakblad