• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Smaak belangrijk bij merkkeuze

Smaak belangrijk bij merkkeuze

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Na zicht speelt smaak de belangrijkste rol bij het keuzeproces voor een bepaald merk. Dat is opvallend, omdat aangenomen werd dat het gehoor - na zicht - de meeste invloed had. Uit onderzoek in 13 landen blijkt dat het zicht 58 procent van de voorkeur bepaalt. Reuk 45 procent, geluid 41 procent, smaak 31 procent en tastzin 25 procent. Een experiment met twee paar identieke sportschoenen van Nike wees uit dat 84 procent van de deelnemers de voorkeur gaf aan het paar dat in een ruimte stond waar een bloemengeur hing. Maar zij schatten de prijs van dat paar ook aanzienlijk hoger in dan die van het paar in de reukloze ruimte. Adverteerders houden onvoldoende rekening met gehoor, smaak, geluid en de tastzin als doorslaggevende factor bij het keuzeproces van consumenten, zo concludeert de onderzoeker.

 

Merken
Onderzoek