Sneakers van Fiamme: een optelsom van comfort en elegantie
bezig met laden...
In België zijn de sneakers van Fiamme steeds vaker in het straatbeeld te zien, en als het aan oprichtster Elisa Mols ligt moet uiteindelijk ook de rest van de wereld gaan volgen. “Al heb ik zeker geen haast: het hoeft van mij niet allemaal meteen,” vertelt de jonge ontwerpster aan FashionUnited.
Oprichter Monar ondersteunt Belgisch schoenenlabel Fiamme
“Omdat ik altijd heel erg geïnteresseerd ben geweest in schoenen, besloot ik drie jaar geleden om na mijn middelbare school periode een opleiding tot schoenenontwerpster te volgen,” vertelt Mols. Ze vertrok naar Florence, waar ze een jaar lang lessen volgde aan de bekende modeacademie Polimoda. “Ik heb in Florence veel geleerd over het ontwerpproces van schoenen. Vooral omdat tijdens de studie echt werd verwacht dat je alles zelf deed om te ontdekken wat werkt,” licht ze toe. Haar tijd in Italië omschrijft Mols als leerzaam, en als ze om persoonlijke redenen teruggaat naar België besluit ze de kennis die ze in Florence heeft opgedaan in de praktijk te brengen met het lanceren van een eigen schoenencollectie.
Tussen het moment dat Mols de eerste schets op papier heeft gezet en de dag waarop de collectie was geproduceerd, zit ongeveer een jaar tijd. Dat het uiteindelijk een sneakercollectie is geworden, komt omdat Mols sterk geloofde dat hiervoor een gat in de markt was. “Ik zag overal om me heen sneakers, maar het viel me op dat de meeste modellen erg zwaar en grof waren. Ik besloot daarom een schoenencollectie te ontwerpen die het comfort van een sneaker biedt, maar tegelijkertijd de kwaliteit en de elegantie van een leren schoen,” aldus Mols. De ontwerpster zette haar ideeën op papier, wat heeft geresulteerd in zes modellen die beschikbaar zijn in verschillende kleurencombinaties. Wat alle modellen gemeen hebben? Van achteren zijn ze voorzien van fiamme, oftewel vlammen in het Italiaans.
Hoewel Mols zelf verantwoordelijk is voor alle ontwerpen, krijgt ze ook veel hulp van anderen. “Het vinden van retailers waar de schoenen kunnen worden verkocht, wordt gedaan door het Belgische bedrijf Looks Agencies bvba. Daarnaast is mijn oom verantwoordelijk voor alle andere zakelijke aspecten van Fiamme,” legt Mols uit. Haar oom, die eigenaar is van de bekende Antwerpse schoenenwinkel Monar, heeft ook de oprichting van het schoenenmerk gefinancierd. Hoeveel dit precies heeft gekost, weet Mols dan ook niet precies. Wel is de ontwerpster nauw betrokken bij de productie van de schoenen die plaatsvindt in een fabriek in Italië. “Ik heb de fabriek waar de schoenen worden geproduceerd zelf uitgekozen, omdat ik het belangrijk vond dat de manier waarop zij werken overeenkomt met de ideeën die ik hierover heb. Ik heb de fabriek al een aantal keer bezocht, en enkele medewerkers zijn vorige week nog hier geweest. Als er bepaalde dingen moeten worden veranderd, dan hoor ik dat altijd als eerste.” De fabriek bevindt zich in het Italiaanse gebied de Marken, die volgens Mols bekend staat als een omgeving waar veel schoenen van hoogwaardige kwaliteit worden geproduceerd.
“Fiamme wordt gedragen door meisjes van veertien en vrouwen van in de 70”
Hoewel Mols haar kennis van ontwerpen te danken heeft aan haar studie in Florence, speelt ook haar achtergrond een grote rol. “Ik stond voor het eerst in de schoenenwinkel van mijn oom tijdens mijn studententijd, en daardoor ken ik het proces van de fabriek tot aan de klant.” Ook nu nog is Mols bij het bedrijf betrokken als verkoopmedewerkster. “De belangrijkste les die ik heb geleerd van het werken bij Monar, is dat contact met de consument heel erg belangrijk is. Ook voor Fiamme probeer ik goed te luisteren naar de feedback die ik ontvang van klanten, zodat ik hier rekening mee kan houden,” vertelt de schoenenliefhebster. De reacties die ze tot nu toe heeft ontvangen zijn uitsluitend positief. Ook is Mols aangenaam verrast door het brede publiek dat haar sneakers aanspreken: “Fiamme wordt gedragen door meisjes van veertien maar ook door vrouwen van in de 70. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het merk ook een oudere doelgroep zou aanspreken, maar ik ben er natuurlijk heel erg blij mee. Van oudere klanten hoor ik vaak dat ze het leer waarvan de schoen is gemaakt mooi vinden en dat ze vinden dat het erg comfortabel loopt.” Tegelijk met de lancering van Fiamme, heeft de onderneemster Frilles opgericht: een merk dat bestaat uit een vijftiental gekleurde franjes die kunnen worden gedragen in combinatie met de schoenen van Fiamme. “De sneakers die ik heb ontworpen zijn sober, en omdat ik vrouwen toch de keuze wilde geven hier iets extra´s aan toe te voegen heb ik Frilles bedacht,” aldus Mols.
Fiamme werd in juli gelanceerd, en wordt inmiddels bij ruim vijftig winkels in België en Nederland verkocht. Mols heeft nog niet alle verkoopcijfers ingezien, maar over de verkoop bij Monar is ze in ieder geval erg tevreden. Momenteel is ze ook aan het nadenken over de uitbreiding naar andere landen in Europa. “Ik wil het liefst eerst de stap zetten naar Duitsland en Frankrijk, omdat deze landen dichtbij België liggen en ik dan heel erg bij alles betrokken kan blijven,” vertelt ze. Mols wil echter niet te hard van stapel lopen: “Van mijn familie heb ik geleerd dat ik dingen kleinschalig moet bekijken. Het merk heeft nu succes in België, maar ik wil me daar niet door laten meeslepen.” Hoewel ze nuchter blijft, durft ze toch ook groots te dromen. Waar ze Fiamme over vijf jaar hoopt te zien? “Bij iedereen in de klerenkast natuurlijk.”
Prijzen voor een paar sneakers van Fiamme beginnen bij 135 euro. De schoenen zijn in België onder andere te koop bij schoenenwinkels in Antwerpen, Knokke en Hasselt. In Nederland is het merk onder andere verkrijgbaar in Amsterdam en Laren. Online kunnen klanten terecht bij een klein aantal webwinkels, waaronder Mayday en Galoche.