• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Soul Salon 2017: dít vonden de retailers

Soul Salon 2017: dít vonden de retailers

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Op zondag 9 en maandag 10 juli 2017 vond de eerste editie plaats van de nieuwe modevakbeurs Soul Salon. Future trends vormen het uitgangspunt voor deze vernieuwende beurs. Naast collecties van vooruitstrevende duurzame modemerken, waren er verrassende events en maakten spraakmakende gasten hun opwachting. In dit artikel blikken we samen met een aantal retailers terug op de eerste editie.

Inspiratie van binnen tot buiten

De Westergasfabriek: voorheen een steenkoolgasfabriek, nu een inspirerende ontmoetingsplaats voor creatieve en innoverende ondernemers. Maar… ook een duurzame locatie. Dat dát de backdrop mag zijn voor de eerste editie van de innovatieve en duurzame modevakbeurs Soul Salon, is alsof het zo had moeten zijn. Henneke Bastiaansen (Bastiaansen Modestad) was één van de enthousiaste bezoekers. “De locatie was echt geweldig. Het straalt van zichzelf al heel veel sfeer uit.”

Dat de locatie al aan de buitenkant zo inspirerend is, is een goede voorspeller voor wat de binnenkant te bieden heeft. De hallen zijn verrassend hoog en licht, met een industriële look. De stands staan opgesteld met ruime tussenpaden en ze zijn goed verlicht. Lenneke van Laarhoven (Het Bonte Schaep): “De stands waren mooi aangekleed en ingericht. De aanwezige merken kwamen heel goed tot hun recht.” Miriam Janssen van conceptstore Het & Heads was ook enthousiast: “Met name de merken in het Machinegebouw waren zó mooi, het was eigenlijk gewoon kunst wat er stond!”

Gevarieerd en vernieuwend aanbod

Op de Soul Salon zijn ongeveer zestig merken aanwezig. De meeste zijn kledingmerken, maar ook vernieuwende accessoire- en lifestyle maken onderdeel uit van het aanbod. Retailers die zich hier voor het eerst verdiepen in duurzame mode, vallen van de ene in de andere verbazing. Lenneke en haar compagnon Harm Snijders zijn daar het levende voorbeeld van. Voorafgaand aan de Soul Salon twijfelden ze enorm: Is duurzame mode wel iets voor ons? Is het niet enorm suf? Maar zij zijn door het gevarieerde aanbod helemaal om: “De merken allemaal zijn zo vernieuwend! We zijn met name positief verrast door de mooie materialen. We dachten bij duurzame mode aan stugge stoffen, een hoog ‘jute zak’-gehalte zeg maar, maar niets is minder waar. De stoffen zijn zacht en mooi. En die geitenwollensokken-bijsmaak is écht verleden tijd.” Henneke vindt het aanbod ook een goed startpunt, maar ziet wel ruimte voor groei. “Wat mij betreft mogen er nog meer commerciële duurzame merken bij. Maar de Soul Salon is zeker een mooi platform om in de toekomst een goede internationale duurzame beurs mee op te bouwen!”

Aanstekelijk enthousiasme

Een veelgehoorde opmerking op de Soul Salon is dat de standhouders zo enthousiast zijn. Miriam: “Het verschil met andere beurzen is dat de standhouders hier heel eager zijn om hun ontwerpen te laten zien. Het gaat niet zo van: loop maar langs en kijk zelf maar. Nee, iedereen wilde echt vertellen over zijn of haar merk.” Er hangt een ontspannen en open sfeer, vinden ook Lenneke en Harm: “We werden echt geïnspireerd door de standhouders zelf. Ze waren enthousiast en lekker aanspreekbaar. We houden niet zo van het woord ‘beleving’, maar als ik het moet omschrijven, gaat het toch die kant op, haha!” Veel retailers die we spreken gaan dan ook met een flinke dosis nieuwe ideeën naar huis, na een dagje tussen al die inspirerende personen.

Volgende keer weer!

Op de vraag hoe de retailers terugkijken op de eerste editie en hoe ze de toekomst zien, komen enthousiaste reacties. Barbara van Leyen van damesboutique Tally-Ho: “Ik vond de Soul Salon erg fijn. Het is belangrijk om alles bij elkaar te zien. Ik ben altijd op zoek naar sustainable merken en het is fijn om een overzicht te hebben.” Bij Het Bonte Schaep is het balletje echt gaan rollen: Lenneke en Harm besloten na hun bezoek aan de Soul Salon om één van hun vestigingen helemaal duurzaam te maken. Lenneke: “Bij mij kwam de boodschap echt binnen. Het was voor ons meteen duidelijk: hier gaan we iets mee doen. Door de Soul Salon hebben wij echt de knop omgezet.” Miriam van Het & Heads kijkt ook terug op een geslaagde editie en weet één ding zeker: “Ik kom volgende keer sowieso weer!”

Partner Content
Soul Salon 2017