Sponsoring goed voor imago
bezig met laden...
Sponsoring draagt bij aan de naamsbekendheid en het imago van een bedrijf. Dat vindt tenminste 75% van een onderzoeksgroep bestaande uit Nederlanders en professionals, zo blijkt uit een recent onderzoek van TNS NIPO. De beste sponsoring is die van een logische combinatie, bijvoorbeeld een lokale sportvereniging die in de kleren wordt gestoken door een plaatselijke modewinkel.
Vrijwel alle ondervraagde Nederlanders en professionals zijn bekend met het feit dat steeds meer bedrijven goede doelen steunen en vinden dat een positief fenomeen. Sponsoring draagt bij aan de naamsbekendheid en het imago van het bedrijf. Dit blijkt ook uit de antwoorden van het Nederlands publiek: 48 procent vindt het daardoor 'een merk waarmee je gezien mag worden' en 41 procent geeft aan positiever te denken over een bedrijf dat een goed doel steunt.
Zowel het Nederlands publiek als de professionals prefereren samenwerking van 'logische' combinaties, zoals een babyvoedingproducent met een organisatie voor hulp aan kinderen of een landbouwbedrijf met een ontwikkelingshulporganisatie. Uit den boze is de combinatie sigarettenfabrikant met een organisatie tegen ziektes, zo vindt de ruime meerderheid van de Nederlanders en de professionals.
De professionals zijn werkzaam als managers in marketing, PR en verkoop, bedrijfseigenaren en directeuren, de totale onderzoeksgroep bestond uit ruim duizend mensen van 18 jaar en ouder en werkzaam bij meer dan 500 bedrijven in Nederland.