Staat de modewereld achter de Apple Watch?
bezig met laden...
De Apple Watch is in aantocht. Tijdens het Spring Forward evenement heeft Apple CEO Tim Cook nieuwe details gepresenteerd over de smart watch. Eind april zal het horloge de winkels bereiken, maar de meningen over de Apple Watch lijken nog verdeeld. De grote vraag: blijft het een hi-tech gadget of wordt het een modeaccessoire?
Maandagavond onthulde Apple de details van de langverwachte Apple Watch. Het horloge gaat vanaf 10 april in de voorverkoop, en vanaf 24 april wordt de Apple Watch verzonden naar de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Japan, Australië en Canada. Nederland en België horen daar vooralsnog niet bij. “Ik kan de verkoopcijfers vandaag niet voorspellen, maar ik ben echt overtuigd,” zei CEO Tim Cook na de media-presentatie.
Luxe warenhuizen zetten in op Apple Watch
Een aantal toonaangevende warenhuizen zet al in op de Apple Watch. Het horloge zal vanaf 10 april al te bezichtigen zijn in Galeries Lafayette in Parijs, Isetan in Tokio en Selfridges in Londen. Er zullen speciale shop-in-shops worden gebouwd met een hoge zichtbaarheidsgraad, schrijft WWD. De shops zullen op maat ontworpen worden om een hoge service te waarborgen. Zo zet Selfdrigdes de Apple Watch shop-in-shop in de Wonder Room, Isetan maakt plaats op de begane grond en de Galeries Lafayette zet de Apple Watch-locatie op de eerste verdieping, midden tussen de Europese merken.
Over het uiterlijk van de shop-in-shops is nog weinig bekend, behalve dat de horloges in op maat gemaakte tafels worden geplaatst met speciale verlichting en animaties. Er worden sales specialisten in gezet om de klanten te helpen met het ‘ontdekken’ van het product en het proberen van verschillende modellen. Tevens zorgen ze voor de juiste instellingen, zodat een klant met een volledig operationele Apple Watch de winkel kan verlaten.
Op 24 april, als de Apple Watch officieel gelanceerd wordt, is het horloge ook verkrijgbaar in een aantal geselecteerde toonaangevende winkels: Colette in Parijs, Dover Street Market in Londen en Tokio, Maxfield in Los Angeles en The Corner in Berlijn. Later wordt ook 10 Corse Como in Milaan aan dit rijtje toegevoegd.
"De ervaring van het winkelen voor een Apple-Watch is een persoonlijk. De warenhuizen en speciaalzaken waar we mee werken behoren tot de beste winkels ter de wereld als het gaat om het aanbieden van dergelijke producten. Het was voor ons dus vanzelfsprekend om ons product daar te lanceren," zegt Paul Deneve, Apple's vicepresident van bijzondere projecten. "Gezien de zeer gerichte distributie die wij voor deze lancering nastreven, zal iedere winkel dat Apple Watches verkoopt zal een unieke ervaring voorzien voor elke klant die binnenkomt."
Apple begon mode-offensief Apple Watch in september
Deneve kwam bij Apple aan boord na jarenlang voor modehuizen te hebben gewerkt, waaronder Yves Saint Laurent, Lanvin en Nina Ricci. Zijn connecties kwamen goed van pas bij het lanceren van de Apple Watch, waarbij menig criticus al snel de modieuze waarde in twijfel trok. Apple begon daarom al tijdens de bekendmaking van de komst van het horloge met een charmeoffensief door de smartwatch te lanceren bij Collete in Parijs. Later werd er ook een diner voor de luxe retailers en redactionele elite georganiseerd in het hoofdkantoor van Azzedine Alaïa. Op deze manier wilde Apple het horloge niet alleen als een technologische gadget in de markt zetten, maar ook als icoon voor persoonlijke expressie. Bekend om hun leiderschap in mode en trends, werden bekende warenhuizen benaderd voor extra steun. Tevens werd tijdens de presentatie van afgelopen maandag supermodel Christy Turlington op het podium gevraagd om haar ervaringen met de Apple Watch te delen.
Meningen in modewereld verdeeld over Apple Watch
Hoewel WWD schrijft dat de modewereld ‘vierkant achter de Apple Watch staat’, zijn er ook andere geluiden. ‘Modewereld is niet onder de indruk van Apple Watch’, schrijft Fashionmag. Volgens de website is de modewereld zeker niet overtuigd van de smartwatch. Zo liet het Nederlandse model Julia van Os na de show van Stella McCartney weten dat er niemand over het horloge praatte. "Het is een andere wereld, het is meer technologie in plaats van de mode. Mensen houden er niet van om zo’n soort horloge in de mode te dragen,” aldus het model. Ook een medewerker van Printemps geeft een verklaring: het horloge zal niet bij het warenhuis verkocht worden. "Je moet begrijpen. Wij zijn luxe merken, en [de Apple Watch is] meer technologie,” zei de verkoper bij Printemps, dat merken als Rolex, Montblanc en Longines verkoopt.
Andere grote warenhuizen, zoals Macy's, Saks 5th Avenue, Bloomingdales en Barney's laten aan Business of Fashion weten dat ze geen onmiddellijke plannen hebben om het horloge te dragen. Target en Nordstrom weigeren commentaar te geven over hun plannen, maar een bron zegt dat Nordstrom in gesprek is met Apple. “Apple is voorzichtig. Er zijn te veel onduidelijkheden rond hoe dit product zal presteren," zegt Van Baker, research vicepresident van technologie onderzoeksbureau Gartner Inc.
Luxe consultant Robert Burke zegt dat Apple gewoon ‘niet zo sterk resoneert’ in de modewereld. “Apple heeft zich met name gericht op de modewereld in de aanloop naar de lancering, maar het horloge heeft nog steeds een inherent technisch gerichte sensibiliteit," zegt Burke. "De technische wereld en de horlogewereld zijn zeer verschillend," voegde hij eraan toe. "Hoewel er zeker een noviteit en aantrekkingskracht is op het horloge.” Al denkt hij wel dat het charmeoffensief van Apple mogelijk goed kan uitpakken. Zo liet Apple een advertentie van twaalf pagina’s in de maart-editie van Vogue plaatsen. "De buzz begint weer op te bouwen," zei hij.
"Het is niet aantrekkelijk vanuit het oogpunt van een vrouw. Op dit moment is het niet sexy," zei trendspotter Roseanne Morrison van de Tobe Report. Nicole Phelps, hoofdredacteur bij Style.com, is minder negatief: "De mode-industrie is 100 procent verliefd op de iPhone. Toevoegend: "De Apple Watch ziet eruit als een Apple-product, het ziet er goed en strak uit, dus je hebt de markt achter je. Maar uiteindelijk zal het neerkomen op de cruciale vraag: Willen mensen die tool om hun pols?"
Apple Watch komt in drie stijlen
De Apple Watch heeft drie stijlen: de Apple Sport Watch (349 dollar), de Apple Watch (549 dollar) en het Apple Watch Edition, die begint bij 10.000 dollar. De uurwerken zijn beschikbaar in 38 millimeter en 42 millimeter.
De Sport case is gemaakt van geanodiseerd aluminium en is verkrijgbaar in zilver en space grey, die te combineren is met een sportband in vijf verschillende kleuren. De Apple Watch heeft een kast van in gepolijst roestvrij staal of zwart roestvrij staal, met de keuze uit verschillende banden: drie verschillende leren banden, roestvrij stalen band, een Milanese lus of een sportband in zwart of wit. Edition is de meest luxe - en meest modieuze - van alle drie: de klok is gemaakt van rosé goud of 18-karaats goud met een saffier kristallen display.