‘Steeds meer Nederlandse merken kiezen voor productie in eigen land’

De belangstelling voor productie van mode in Nederland neemt toe. Een toenemend aantal modemerken uit Nederland kiest voor productie in eigen land. “Het is een pril begin, maar we zien de belangstelling, mogelijkheden en ook noodzaak toenemen om in Nederland te produceren,” zegt Patric Hanselman, algemeen directeur van ondernemersorganisatie Modint, tegen het FD.

Volgens Hanselman zijn er verschillende factoren die meespelen in de toenemende belangstelling. Hij wijst naar de ontwikkeling van nieuwe productietechnologieën en materialen, verduurzaming die zich slecht verdraagt met het verslepen van spullen over de halve wereld en de toenemende behoefte aan maatwerk en snellere levering.

De ontwikkeling waarbij producties terug worden gehaald naar Nederland is al langer gaande, ziet de Modint-directeur. “Partijen zijn ermee bezig. Bijvoorbeeld modelabels in het hogere segment, maar er is ook veel belangstelling bij producenten van dekbedden en ander huishoudelijk textiel. En ook voor kleinere orders waarbij het draait om snelheid en maatwerk,” zegt hij tegen de krant.

Voor kleinere merken is het overigens interessanter dan voor grote bedrijven. Voor veel grote modemerken is de productiecapaciteit nog te klein, terwijl de prijzen te hoog en de kwaliteit te laag is in Nederlandse ateliers. Kleinere merken besparen juist kosten op transport, milieuvervuiling en ze kunnen sneller inspelen op trends.

De Nederlandse ateliers zijn veelal familiebedrijven met hooguit 30 medewerkers. Ze zitten in Amsterdam, maar ook in gebieden waar de textielindustrie vroeger hoogtij vierde, zoals Brabant en Oost-Nederland.

Beeld: Pexels

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN