Stella McCartney kiest voor mannenlijn en see now buy now
bezig met laden...
De geruchten over de komst van een mannenlijn gingen al even, maar deze zijn nu tijdens Pitti Uomo bevestigd door Stella McCartney zelf. De debuutcollectie van de mannenlijn zal getoond worden tijdens de catwalkshow van haar damescollectie op 10 november. Tevens kiest de Britse ontwerpster voor het see now buy now systeem. Dat meldt New York Times.
De ontwerpen van de vrouwencollectie zullen direct na de catwalkshow verkrijgbaar zijn. De nieuwe mannenlijn is echter pas na een maand in de winkels te vinden, waarschijnlijk begin december.
“Het verlangen om de Stella-vrouw te laten trouwen met een man zat er al sinds het begin,” zegt de ontwerpster tegen New York Times. “Mijn tijd op Savile Row (bekende straat in Londen waar veel kleermakers gevestigd zijn en waar ze na haar diplomering trainde met tailor Edward Sexton, red.) heeft me zo geïnspireerd in wat ik doe, en het voelt als het goede moment om met mannen te communiceren en ze te geven wat ze verdienen.”
Hoe de nieuwe mannenlijn eruit gaat zien is nog niet bekend. Volgens de ontwerpster zullen het ‘effortless moderne kleren’ worden.
See now buy now voor Stella McCartney
De mannenlijn zal niet gestroomlijnd worden met een seizoen en zal niet deelnemen aan de klassieke modekalender voor mannenmode. De reden daarvoor zou zijn dat mannen heel anders kleding kopen dan vrouwen; mannen denken helemaal niet in trends en kopen vooral iets wanneer ze het willen hebben of nodig hebben.
De collecties zullen tegelijk getoond worden met de pre-collecties en heten simpelweg Collection One en Collection Two. Als gevolg van het kiezen voor het see now buy now systeem zullen de collecties enkele maanden voor de catwalkshow getoond worden aan inkopers. De pers en het publiek zien de collectie pas tijdens de catwalkshow, waarna het meteen in de verkoop gaat.
McCartney waagde zich in het verleden sporadisch aan het ontwerpen van mannenkledij; eerder ontwierp ze pakken voor haar echtgenoot Alsadhair Willis, haar vader Paul McCartney, Guy Ritchie en David Bowie. Op commercieel vlak ontwerpt ze de kleding voor de Britse topsporters die deelnemen aan de Olympische Spelen, in samenwerking met Adidas.
De ontwerpster richtte haar label op in 2001 met hulp van Kering, dat toen nog PPR heette. Inmiddels is Stella McCartney een wereldwijd merk, dat ethiek en ecologie hoog in het vaandel heeft staan. Naast een succesvolle vrouwen- en kinderlijn ontwerpt McCartney ook kleding en accessoires voor Adidas.
Beeld: Facebook Stella McCartney, Stella McCartney