• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Stijgende lijn en nieuw logo Brunotti

Stijgende lijn en nieuw logo Brunotti

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Na bijna dertig jaar introduceert Brunotti een nieuw logo. Met de speelse en toch stoere combinatie van sparren en palmbomen, poogt het merk evengoed nieuwe doelgroepen aan te boren als oude terug te winnen. Daarbij krijgt het hulp van grote namen in de sportwereld. Het nieuwe Brunottilogo bestaat uit vier palmbomen die een kruis vormen. De leegtes die daartussen vallen hebben de vorm van dennenbomen. Toeval is dat natuurlijk niet: deze bomen zijn kenmerkend voor de landschappen waarin de typische Brunottisporten als surfen en snowboarden worden beoefend. Zo is het evenmin toeval dat Brunotti juist dit moment uitkiest om met een nieuw logo te komen. Daarvoor heeft het merk goede redenen. Als eerste reden noemt Brunottie dat het merk zijn grenzen verlegt: "Onze agenten in landen als Egypte en Dubai lieten doorschemeren dat hun consumenten moeite hadden met het oude beeldmerk, dat lijkt op een ster of een kruis. Dit beeld zou Brunotti een christelijke lading kunnen geven", vertelt Didie Schackman, woordvoerster voor Brunotti. "Dat is geenszins onze bedoeling." Ook voor een andere doelgroep was het oude Brunottibeeldmerk een obstakel. De modebewuste jonge meiden voor wie Brunotti in 2004 kwam met Brunotti-fashion, waren weliswaar te spreken over de frivole, kleurige shirtjes, maar vonden het logo te ruig om er ook daadwerkelijk hun portemonnee voor te trekken. "Zowel detaillisten als consumenten beschouwden dat logo als te mannelijk", verklaart Schackman. "Dat bleek uit de reacties die we kregen op de damescollectie." Dus werd er een nieuw ontwerp gemaakt dat frivoler en vrouwelijker is, en andere culturen niet tegen het hoofd zal stoten. Maar hoort dat stoere kruislogo niet gewoon bij het merk? Zullen de originele Brunottiliefhebbers niet afhaken bij het nieuwe logo? Het gevaar van het lonken naar nieuwe doelgroepen heeft Brunotti al eens eerder mogen ervaren. In de goede tijd van het merk zette het bedrijf jaarlijks rond de vijftien miljoen euro om, wat op het dieptepunt in 1996, toen het bedrijf een doorstart moest maken, was teruggelopen tot slechts driehonderdduizend euro. "Bij het groeien van het bedrijf zijn we veel professionele ontwerpers in huis gaan halen", verklaart Schackman. "Zij hadden verstand van ontwerpen, maar misten de affiniteit met de surf- en sneeuwwereld." Zo raakte Brunotti uit de gratie bij de originele doelgroep, iets wat nu niet zal gaan gebeuren, denkt Schackman. "We hebben het uitgebreid getest in de surf- en snowboardscene." De laatste jaren is Brunotti druk bezig om de oude doelgroep weer voor zich te winnen: Als eerste modemerk hield Brunotti vorig jaar een sms-reclamecampagne, waarmee consumenten een kitesurfreis konden winnen en kitesurfkampioen Ruben Lenten tekende een overeenkomst waarin hij vastlegde dat hij zijn sport zal uitoefenen in Brunotti-kleding. ” Het lijkt succes te hebben”, zegt Schackman: "De nieuwe kitesurfkampioen Youri Zoon heeft gezegd dat hij Brunotti weer 'cool' vindt. Hij helpt met ontwerpen door aan te geven dat bepaalde tapings anders moeten en aan te geven welke graphics stoer zijn." Ook detaillisten hebben weer meer vertrouwen in het merk. "De omzet ligt alweer hoog: rond de dertig miljoen. We merken daar vanaf winterseizoen 06/07 duidelijk een stijgende lijn." Aldus verwacht Brunotti dat het een goed moment is voor het nieuwe beeldmerk. Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit logo het geschreven 'Brunotti' helemaal zal vervangen. "Maar dat zal nog wel vijf jaar duren", verwacht Schackman. Detaillisten zullen deze zomer al kennismaken met het nieuwe beeldmerk, want de zomercollectie van volgend seizoen is er al mee uitgerust. Voor consumenten duurt het nog iets langer. Zij krijgen deze collectie pas volgend jaar te zien.

Brunotti