Supertrooper
bezig met laden...
Outdoorwinkels zijn over het algemeen mannelijk, stoer en functioneel. Messen, touwen, katrollen of zware schoenen appelleren nou eenmaal niet direct aan vrouwelijkheid of elegance. Toch willen ook dames wel eens de tropen in of een berg op. Voor diegenen die de drempel van een 'gewone' buitenkledingzaak te hoog vinden, zijn er in dit genre nu speciale zaken 'for women'. Daar is in een veilige omgeving beveiligende kleding te koop: in leuke kleuren en hippe prints. Kathmandu in Utrecht is er één van.
Rosemarijn Schipper is 25 en bedrijfsleidster van Kathmandu for Women op de Lijnmarkt. Behulpzaam stapt zij af op iedere nieuwe klant. Want het bijstaan van de kopers is belangrijk, in een zaak waar de kleding specialistisch en 'voor een grotere portemonnee' is. En wanneer je gaat klimmen, skiën of de tropen in wilt, moet je uitrusting betrouwbaar zijn. Rosemarijn, die na een paar maanden op de werkvloer gevraagd werd de taak van bedrijfsleider in deze zaak over te nemen, legt daarom veel nadruk op een directe benadering.
'Vrouwen lopen hier makkelijk naar binnen. Door de ligging in een mooie winkelstraat en de opbouw van de winkel, waarin de kleding op kleur ligt, voelen ze zich hier eerder thuis dan in een echte sportzaak. Dat was ook wat mij hier meteen aantrok; ik ben een sportief type, maar wil er wél goed uitzien. Maar bergsport of outdoorvakanties zijn niet altijd de reden dat vrouwen hier komen: ik verkoop verbazingwekkend veel thermo-ondergoed en fleece voor 'gewoon'.'
Maar er is bij Kathmandu meerte koop voor de goed voorbereide reizigster dan mooie en goede kleding. Om ideeën op te doen ligt op de toonbank een paklijst. Er zijn taalboeken, Lonely Planets en zaklampen. Er zijn kompassen, hoogtemeters en plaksetjes. Een modieuze trekker heeft een mooi gekleurd bidon én een bijpassend zakmes; een fluitje (als Kate Winslet in Titanic) kan handig zijn in geval van nood. Alles is mooi vormgegeven, maar betrouwbaarheid en bescherming van de drager staan voorop.
Veiligheid is dus heel belangrijk in deze zaak; voor de reizende klanten én voor de bedrijfsleidster. De kostbare kleren zelf moeten natuurlijk ook beschermd worden tegen gevaarlijke invloeden van buitenaf. Rosemarijn: 'Er zijn poortjes, de kleine items liggen achter glas en de duurdere stukken zijn meerdere malen beveiligd. Maar eigenlijk is het direct aanspreken van onze klanten de beste manier om derving minimaal te houden. We weten wie er binnen zijn en wat er gebeurt. Zo kunnen we de klant én onszelf optimaal van dienst zijn.'