Tchibo en Michalsky presenteren nieuw label
bezig met laden...
Tchibo -een van oorsprong Duitse winkelketen die koffie, kleding en andere non-foodartikelen verkoopt- heeft de Duitse ontwerper Micheal Michalsky in de arm genomen om de fashiontak van het bedrijf op te waarderen. Gezamenlijk ontwikkelden zij het label Mitch & co, een collectie van sportieve basics die zij donderdag presenteerden in Hamburg.
Met een omzet van 3,9 miljard euro en ruim 12500 werknemers is Tchibo momenteel een van de grootste retailers in Duitsland. Maar op het bedrijfsonderdeel fashion en non-food viel de omzet afgelopen jaren tegen, zo vertelt Beate Starnick onder wiens verantwoordelijkheid fashion bij Tchibo valt. "Door de opmars van discounters en gespecialiseerde winkels is de concurrentie voor Tchibo enorm toegenomen", aldus Starnick. "Daar heeft de fashiontak wel wat last van gehad."
De nieuwe lijn is dan ook vooral bedoeld om het imago op te poetsen en een nieuwe doelgroep aan te spreken in de jongere generatie. De eerste collectie bevat vooral sportieve basics in neutrale kleuren. Meest opvallend zijn een wit jerseyjurkje, een witte blazer en een hooded sweater. Verder omvat de lijn een aantal andere basics als poloshirts, tanktops en broeken en shorts. Er zijn ook accessoires in opgenomen, zoals schoenen van canvas, baseballcaps, woven belts, slippers en een rood-witte bikini. Er is een goede reden voor om de lijn niet meteen te laten knallen, aldus Starnick: "Tchibo heeft nu vooral klanten die iets behoudender zijn, daarvan willen we ook dat ze zich in de lijn kunnen vinden." De volgende collecties zullen iets gewaagder zijn.
Tchibo investeerde fors in Mitch & co dat, volgens Starnick ruimschoots de kans krijgt om te groeien. "We hebben geen proefperiode vastgesteld. De eerste paar jaar verwachten we nog geen winst, maar we gaan er wel vanuit dat het een lange-termijnproject wordt."
Michalsky is momenteel een van de meest besproken mode-ontwerpers van Duitsland. De 40-jarige ontwerper leerde het vak bij Levis waar hij al snel hoofddesigner was. Ook werkte hij enkele jaren als creatief directeur bij Adidas. Hij won de Sport Red Dot Award en is drager van de titel Sport Style designer of the year 2003. Afgelopen zomer begon hij zijn eigen premiumlabel Michalsky en M67 Michalsky Jeans.
Die achtergrond in ogenschouw genomen was de lijn was verrassend eenvoudig. Toch is Michalsky er wel enthousiast over. "De kleding is van zeer goede kwaliteit en toch beschikbaar voor een groot publiek, dat kan ik met mijn eigen kledinglijn nooit bereiken," aldus de ontwerper. Een ander pluspunt van de samenwerking is dat het de ontwerper in staat stelt zijn naamsbekendheid te vergroten: "Ik heb zelf niet de middelen om een marketingcampagne te voeren en op deze manier komt mijn naam toch onder de aandacht van een grote groep mensen." Zelf is Michalsky overigens de eerste enthousiaste afnemer van Mitch & co, zo vertelde hij in Hamburg. "Ik hoef in elk geval nooit meer op zoek naar goede boxershorts," zei hij terwijl hij hij trots de rand van zijn Mitch&Co-boxershort toonde, die boven zijn spijkerbroek uitstak. "Als er iemand is die begrijpt hoe ik mijn boxershorts hebben wil, dan ben ik het zelf wel." In Nederland is de kledinglijn verkrijgbaar in de Tchibowinkels en via de internetshop. De merknaam Mitch is een samentrekking van de namen Micheal en Tchibo.