Techniek cool?
bezig met laden...
De computernerd bestaat niet meer. Technisch gepruts en apparatuur wordt anno 2004 juist stoer gevonden. Dat blijkt althans uit de toptien van een hippe merken verkiezing die dit jaar gehouden is. Apple is het coolste merk van Nederland. Het merk staat in de CoolBrandslijst op de eerste plaats, gevolgd door Google en iPod.
Naast een vakjury hebben 25.000 mensen hun stem uitgebracht. Hoewel 'cool' moeilijk is te definiëren, zijn er wel een aantal criteria te formuleren waaraan een cool merk moet voldoen. Een cool merk moet bijvoorbeeld innovatief zijn. Apple blijft met nieuwe dingen komen. Naast vernieuwing is een uitdagend design ook heel erg belangrijk en speelt flitsende communicatie ook een grote rol. En een merk moet fans hebben. "Vaak is het dan lifestyle gebonden. Mensen indentificeen zich dan echt met een merk omdat het voor een bepaalde manier van leven staat", aldus een van de initiatiefnemers.
Naar aanleiding van de criteria werd een lijst samengesteld van 1.000 merken. Een vakjury, een studentenpanel en trendwatchers hebben daar weer 200 merken uit geselecteerd, waar het publiek op kon stemmen. Uit de stemming blijkt dat technische merken het bij alle doelgroepen goed doen. Toch zijn er duidelijke verschillen tussen de keuzes van mannen en vrouwen. Zo doen Google, iPod en Apple het goed bij de mannen. Terwijl vrouwen vaker kiezen voor MSN Messenger, Coca Cola en Ikea.