• Home
  • Nieuws
  • Fashion
  • Teruglopende nettowinst Vendex
Teruglopende nettowinst Vendex

Fashion

Teruglopende nettowinst Vendex

Door FashionUnited

10 sep. 2002

Vendex KBB heeft over het eerste halfjaar een nettowinst (zonder bijzondere baten) van slechts drie miljoen euro geboekt tegen 33 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het Amsterdamse concern deze week bekend maakte. Dankzij de verkoop van zes concernondernemingen (zoals Hans Anders, Prénatal en Perry Sport) voor 145 miljoen euro, werd in totaal nog een nettowinst geboekt van 148 miljoen. Vorige maand maakte het bedrijf een netto-omzet van 2,4 miljard euro voor deze periode bekend. 2,8 procent meer dan in dezelfde periode in 2001. Inclusief het effect van de verkochte bedrijfen en overnames (de Belgische doe-het-zelfketen Brico), steeg de omzet met 9,7 procent.

De detailhandelsketen weet de tegenvallende resultaten aan toenemende inflatie en werkloosheid. Ondanks dat geeft het concern te kennen niet erg ontevreden te zijn over het resultaat. Omzetgroei bleef vooral achter bij de Bijenkorf en de modewinkels (Hunkemöller, Claudia Sträter en M&S Mode).

Het bedrijfsresultaat van de V&D-warenhuizen daalde tot €24 miljoen, tegen €64 miljoen vorig jaar, dit is mede een gevolg van de reorganisatielast aldaar. Het verlies bij V&D zelf liep op tot 7,3 miljoen euro (2,9 miljoen euro een jaar eerder).

De Bijenkorf draaide een verlies van 3,8 miljoen euro, waar vorig jaar nog een plus van 2,9 miljoen werd genoteerd. Dankzij drie nieuwe vestigingen, waarvan de laatste eind vorige maand open ging in Enschede, steeg de omzet wel met 7,5 procent.

Voor de tweede helft van het boekjaar, de meest belangrijke periode voor de detailhandel, zijn de vooruitzichten onzeker. Vendex KBB laat in een verklaring bij de cijfers weten dat het concern verwacht dat het merendeel van zijn formules 'de in het algemeen bevredigende gang van zaken' zal voortzetten. In Het Parool zegt bestuursvoorzitter Ed Hamming: ”Bovendien betekent de huidige economische malaise een shake out in de kleine detailhandel. Dat is gunstig voor de filiaalbedrijven.”