• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Textielfabrikant wordt modehuis

Textielfabrikant wordt modehuis

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Met het presenteren van modecollecties en -accessoires en het openen van flagshipstores in Afrika, maakt textielfabrikant Vlisco de overstap naar een modebedrijf. Volgens creatief directeur Henk Bremer is de Afrikaanse markt klaar voor een nieuwe benadering.

Van origine is Vlisco een katoendrukkerij in Helmond. De fabriek, waar momenteel 450 mensen werken, levert waxprints en javaprints voor de West Afrikaanse markt. Tegenwoordig geldt Vlisco daar als marktleider op het gebied van stoffen en produceert voor het topsegment van de markt. Dit jaar opent het bedrijf op proef twee flagshipstores in Nigeria en Benin. Daarin prestenteert het bedrijf dan behalve de bekende doeken ook een servicepunt dat adviezen geeft over hoe de doeken te bewerken. Bovendien presenteert Vlisco er een eigen confectie- en een accessoirecollectie. Als het nieuwe concept aanslaat, volgen er winkels in andere landen.

"Afrika verandert", vertelt Henk Bremer. "Ook daar leven mensen tegenwoordig met mobiele telefoons en internet en ook zij lezen Elle en andere magazines. Traditionele prints en stoffen blijven het Afrikaanse modebeeld beheersen, maar dat gebeurt wel met een eigentijdse benadering. Op die ontwikkeling willen we inspringen."

Ook voor Vlisco betekende dit veel verandering; Zo is het marketing en salesapparaat uitgebreid en zijn extra mensen aangenomen om de retailformule op poten te zetten. Toch valt het risico mee, denkt Bremer: "We blijven opereren op een markt die we goed kennen. Het zijn nieuwe dingen die we vanuit onze kracht lanceren. Bovendien is vooraf uitgebreid marktonderzoek gedaan." Vlisco is het eerste bedrijf binnen de branche dat de stap naar modehuis maakt in Afrika.

Gamma Holding
Vlisco