De Nederlandse consument winkelt steeds vaker vanuit de luie stoel. Sinds de eeuwisseling neemt het thuiswinkelen hand over hand toe. Over de eerste helft van 2002 is een forse stijging in de omzet van de thuiswinkelbranche te constateren volgens cijfers van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (kort: Thuiswinkel.org). Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon enzovoort) zijn in deze periode gestegen naar een omzet van 1,06 miljard euro, een stijging van 25,6% ten opzichte van een jaar geleden. De omzetcijfers over het hele jaar 2001 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. In 2001 werd een totale omzet gerealiseerd van 1,84 miljard euro. Dat betekende al een stijging van 21% ten opzichte van 2000.

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen. In de eerste helft van 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar € 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van de eerste helft van 2001. Bovendien zijn prijzen in catalogi en prijzen op internet gemakkelijk en eenvoudig door consumenten met elkaar te vergelijken.

De omzetstijging in de thuiswinkelbranche is vooral opvallend wanneer men deze vergelijkt met de 3,8% stijging in de reguliere detailhandel. Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 2,6% (2,3% in 2001). Het aandeel in de non-food retail bedraagt inmiddels 4,5% (3,8% in 2001).

De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (70% van de totale markt) en zijn gebaseerd op cijfers van CBS (oktober 2002) en Blauw Research (augustus 2002).

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN