• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tienermeisjes: liever shoppen dan een vriendje

Tienermeisjes: liever shoppen dan een vriendje

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De resultaten van de enquête liegen er niet om: Amerikaanse tienermeisjes gaan liever winkelen dan "daten". Teenage Research Unlimited, een Amerikaans marktonderzoekbedrijf, houdt twee keer per jaar een enquête waarbij 2,000 jongens en meisjes in de leeftijden tussen de 12 en 19 door het bedrijf gepolst worden om een indruk te krijgen van tiener gedrag; wat ze doen, dragen, kopen en denken. Uit de enquête is gebleken dat tienerjongens meer belang hechten aan het hebben van een vriendin en daten dan andersom. Als verklaring voor dit verschijnsel geven de ondervraagde tieners dat jongens hun identiteit en sociale status eerder ontlenen aan het hebben van een vriendin dan meisjes. Ze worden populairder als ze een vriendin hebben, want een vriendin krijgen is blijkbaar niet zo makkelijk voor de gemiddelde tienerjongen. Voor tienermeisjes is het daarentegen schijnbaar geen kunst om aandacht van jongens te krijgen. Vandaar dat meisjes zich er niet zo mee bezighouden. Naar de film gaan staat voor beide geslachten op nummer één in de lijst van meest populaire activiteiten, maar voor de meisjes wordt dit kort op de hielen gevolgd door een dagje strand en winkelen. "Daten" komt pas binnen op de negende plaats, in tegenstelling tot de jongens, die het hebben van een vriendin de tweede plaats toekennen. Een oplossing voor deze "battle of the sexes" wordt geboden in het boek "The teenager's guide to the real world"; als dating-activiteit wordt hierin gesuggereerd "samen winkelen". Als de vraag "Liever winkelen of een vriendje hebben?" echter aan een Nederlands tienermeisje wordt voorgelegd luidt de reactie verlegen doch stellig: "Liever een vriendje. Daar kan je veel meer mee."

shoppen