• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • TMO Business Battle trekt talent waar modebranche op wacht

TMO Business Battle trekt talent waar modebranche op wacht

Door Luuk Krekels

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|REPORTAGE

Het is zaterdagochtend. Buiten is het ijskoud, rond een graad of nul. De parkeerplaats van het TMO schoolgebouw lijkt wel een ijsbaan. Voetje voor voetje lopen de bezoekers van de Business Battle naar het gebouw. Binnen hangt een gespannen sfeer. Komt het door de kou of door de zenuwen? Waarschijnlijk het laatste, want vier finalisten gaan strijden om een studiebeurs ter waarde van een volledige opleiding aan de TMO Fashion Business School.

“We zijn eigenlijk in 2013 met de eerste editie van de Business Battle gestart,” vertelt marketing en communicatie manager van TMO, Klaartje Fransen. “We wilden als opleiding enerzijds heel graag laten zien hoe leuk de fashionbranche is en anderzijds waar wij als opleiding voor staan. De belangrijkste reden is eigenlijk dat wij met deze wedstrijd jong talent willen aantrekken, waar de modebranche heel erg op zit te wachten.”

TMO Fashion Business School geeft studiebeurs weg met behulp van een wedstrijd

Tara Hendrix, Aafke Schuurmans, Coqo Hendriks en Eva Klok zijn de vier gelukkige maar ook gespannen finalisten. Onder toeziend oog van hun naasten, de TMO docenten en de business coaches presenteren zij hun idee aan de juryleden die optreden als fictieve, potentiële investeerders. Terwijl de directeur van TMO het introducerende woordje voert, zitten de vier dames aan de zijkant van het podium te giechelen. De spanning is te snijden. Wellicht nog erger in de zaal waar vooral de ouders vol zenuwen zitten te wachten tot hun dochters eindelijk aan de beurt zijn.

In september 2014 startte de wedstrijd met ruim 250 aanmeldingen. Hieruit werden vijftig studenten in spe geselecteerd en verdeeld onder de business coaches. Deze coaches – professionals uit de modebranche - hebben zich bezig gehouden met het bekijken van de opdrachten van de kandidaten en deze voorzien van feedback. De deelnemers moesten in totaal drie opdrachten maken: het signaleren van een trend, het bedenken van een fashionconcept op basis van deze trend en het maken van een professioneel marketingplan. De opdrachten zijn vervolgens nagekeken door de docenten van TMO en beloond met een score. Uit deze score ontstond een ranking. De top vier na de drie opdrachten kreeg een plek in de finale.

“Ik had er eigenlijk niet op gerekend dat ik in de finale zou zitten. Na ronde twee stond ik op de achtste plek. De derde ronde was voorbij en op een gegeven moment had ik een telefoontje gemist van een vreemd nummer. Als ik een nummer niet ken bel ik nooit terug,” lacht Coqo Hendriks. “Daarna werd ik nog een keer gebeld, maar mijn telefoon stond op stil dus ik had het niet door. Toen kreeg ik een sms van Klaartje dat ik haar zo snel mogelijk moest bellen. Uiteindelijk hoorde ik dat ik door was.” Zenuwachtig voor haar presentatie is Hendriks totaal niet. Mocht ze niet winnen, vindt ze dat ook helemaal niet erg. “Ik weet nog niet zo goed wat ik later wil. Er zijn ook nog andere dingen die ik heel leuk vind. Misschien word ik wel professor; wel een heel modieuze natuurlijk.”

Tara Hendrix wint de TMO Business Battle

Na alle presentaties is het aan de jury om de kandidaten vragen te stellen. Kort hierna gaan ze in beraad en wordt bepaald wie de winnaar is. Ondertussen krijgen de kandidaten ondersteunende woorden van hun trotse ouders en vrienden. Dan is het tijd voor de uitslag. Samen met de complete jury op het podium, worden de kandidaten gecomplimenteerd voor hun frisse ideeën. Uiteindelijk aan Jan Meerman, juryvoorzitter, de taak om de winnaar bekend te maken. Na een kort tromgeroffel wordt de winnende naam uitgesproken: Tara Hendrix.

Voor haar idee heeft Hendrix mode gecombineerd met technologie. Het resultaat: een interactief kledingstuk genaamd ‘Awear’. Het is een sportshirt voor mountainbikers met lichtgevende elementen op de mouwen. Met behulp van een navigatie-app kan de fietser een route instellen. Wanneer deze route gereden wordt en de bestuurder moet links of rechts afslaan, geeft de mouw van de desbetreffende richting licht. Zo is het voor de mountainbiker duidelijk welke kant hij op moet. Volgens Meerman is dit idee het meest ‘levensvatbaar’ op dit moment. “Het is commercieel toepasbaar én je kan het uitbreiden naar andere segmenten als bijvoorbeeld running en wandelaars. In de jury zit een aantal mountainbikers die dit product zo zou kopen.” Tara zelf is overdonderd en enorm blij dat ze heeft gewonnen. “Ik was heel zenuwachtig, maar ik ben er ook veel mee bezig geweest. Ik wil later echt iets bereiken. Een eigen kledingmerk lijkt me heel gaaf.”

TMO beloont uiteindelijk alle finalisten

Hoewel de andere kandidaten kampen met een kleine teleurstelling, gaan ze niet met lege handen naar huis. Op het laatste moment heeft de jury besloten om alle vier de finalisten mee te nemen naar Londen. Een licht gegil is de eerste reactie van de dames. Wat ze precies in de Britse hoofdstad gaan doen, is nog niet duidelijk. De spreekwoordelijke kou is in ieder geval eindelijk uit de lucht. Zo ook op de parkeerplaats waar de ijsbaan inmiddels is veranderd in een zwembad.

TMO Business Battle
TMO FASHION BUSINESS SCHOOL