• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Toeristen uit Midden Oosten besteden steeds meer in Nederland

Toeristen uit Midden Oosten besteden steeds meer in Nederland

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Toeristen uit het Midden Oosten ontdekken Nederland steeds meer als winkelbestemming. In de eerste negen maanden van dit jaar hebben ze 61 procent meer tax free bestedingen gedaan dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van tax free specialist Global Blue.

De gemiddelde tax free besteding is gestegen van 405 naar 475 euro. Ruim 40 procent daarvan wordt uitgegeven aan kleding, gevolgd door sieraden (17 procent), electronica (9 procent) en lederwaren (8 procent).

Ondanks de toenemende tax free bestedingen, staat Nederland met name in de Golfstaten niet bekend als winkelland. “Deze shoppers gaan helaas eerder naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk,” meldt Marja van Reijn, head of commercial Benelux bij Global Blue, in een verklaring. Volgens haar moet Nederland zich, door concurrentie van omringende landen, internationaal gaan onderscheiden. “Net als bij de promotie richting Chinezen, moet Nederland zich positioneren als ‘Holland, the shopping mall of Europe’.”

De totale tax free bestedingen zijn afgelopen maanden met 47 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, volgens Global Blue mede dankzij de continue groei vanuit het Verre Oosten, met name China. Momenteel zijn Amsterdam en Roermond de populairste winkelbestemmingen voor toeristen van buiten Europa. Utrecht was volgens het onderzoek de sterkste stijger afgelopen periode.

Tax Free
toeristen