(advertentie)
(advertentie)
Tom Ford stopt met see-now-buy-now en kiest voor New York

Het see-now-buy-now experiment van Tom Ford duurde maar één seizoen. Voor seizoen lente/zomer 2018 keert hij terug naar de traditionele modekalender. Een ding verandert wel; de ontwerper zal blijven showen op New York Fashion Week en keert niet terug naar Londen.

Volgens Ford is ‘instant fashion’ waarschijnlijk wel de toekomst, maar vooralsnog werkt het niet, omdat de mode-industrie er nog niet klaar voor is. “Het store shipping schedule loopt niet gelijk met met het schema van modeshows,” legt hij uit aan WWD. De geproduceerde collecties worden in augustus verscheept, maar ‘je kan geen show hebben met kleding die al een maand op de winkelvloer te vinden zijn’. Zijn collecties werden zelfs in juli al verscheept, waarbij Ford genoodzaakt was om ze pas een maand later in de winkels te hangen. “We verloren een maand verkoop. We hadden merchandise die moest wachten in de opslag,” vervolgt hij.

De ontwerper kwam erachter dat veel zijn zijn speciale store accounts eerst enthousiast waren over see-now-buy-now snel gefrustreerd raakten toen de nieuwe items niet in de verkoop mochten tot september. “De eerste drie weken van september explodeerde de business,” aldus Ford. Het zorgde uiteindelijk niet voor het stroomlijnen van de gemiste verkooptijd, wat hem deed besluiten om het bij een experiment te laten.

Over de keuze om New York als basis te kiezen zei Ford dat hij een ‘thuisplek en consistentie’ nodig had. “Paris zit vol met concurrentie. Milaan- been there and done that. Londen; ik heb het geprobeerd en geprobeerd,” - erop wijzend dat de Britse hoofdstad niet dezelfde hoeveelheid internationale aandacht krijgt. New York voelt daarentegen ‘precies goed’.

Beeld: Tom Ford Facebook