Tommy Hilfiger gaat ook voor consumentgerichte catwalkshow
bezig met laden...
Het modemerk Tommy Hilfiger heeft een nieuwe strategie aangekondigd. Vanaf september 2016 komt het label met een ‘multimedia broadcast catwalk productie’ , die gericht is op de consument. De items die op de catwalk te zien zijn, zullen direct na de show te koop zijn.
Het bericht volgt na het nieuws dat ook Burberry, Tom Ford en Vetements afscheid nemen van het klassieke modesysteem en voor een see now/buy now systeem kiezen. Hierbij lopen de catwalkshows gelijk aan de retailkalender en zijn de ontwerpen meteen na de show in de winkels verkrijgbaar.
Tommy Hilfiger focust bij catwalkshows op consumenten
Vanaf september 2016 wil Tommy Hilfiger de catwalkshows gelijk trekken aan de verkoop in de winkels. De catwalkshows zullen daarom zowel voor pers als voor consumenten zijn. Na de show is de collectie verkrijgbaar bij alle retailers in de Verenigde Staten, maar ook via groothandel en de online winkel.
“Ik heb mijn merk erop ingericht dat het toegankelijk en inclusief is, en ik heb de consument altijd als belangrijkste aspect van ons bedrijf beschouwd,” laat Tommy Hilfiger in een persbericht weten. “In de afgelopen 30 jaar hebben we mode en entertainment gefuseerd. Deze filosofie is altijd een deel van mijn droom geweest, om onze wereldwijde consumenten aan inspirerende, onverwachte mode-ervaringen te verbinden. We hebben er lange tijd naartoe gewerkt om de natuurlijke progressie van de aanpak om de catwalk te democratiseren en om de volledige opwinding en energie van New York Fashion Week voor onze consumenten direct toegankelijk te maken, op een impactvolle manier.”
Daarnaast zal de show van Tommy Hilfiger in september ook het debuut zijn van de capsulecollectie van model Gigi Hadid. Het modehuis is gericht om de gehele collectie van TommyXGigi te lanceren tijdens het catwalkevenement. Daarnaast zijn er voor de show ook een reeks exclusieve looks samengesteld uit de womenswear collecties.
De nieuwe lente/zomercollectie 2017 zal -in navolging van de nieuwe koers- in februari pas getoond worden aan de consumenten. Inkopers en pers (geselecteerd door Tommy Hilfiger) zullen tijdens een private showing worden ontvangen in september. De nieuwe modeshow van komend najaar zal ondersteund worden met een wereldwijde marketingcampagne die ervoor moet zorgen dat het publiek volledig bereikt wordt. De show zal extra aandacht krijgen door een internationaal multi-media broadcast network, waarin de fusie tussen mode en entertainment nogmaals benadrukt wordt.
Tommy Hilfiger: nieuwe aanpak past bij verschillende behoeftes van consumenten, inkopers en pers
“Als een van ‘s werelds meest erkende Amerikaanse lifestyle merken en meest visible shows tijdens New York Fashion Week hebben we de kans om een leidende rol te nemen en de catwalk dichter naar de consument te brengen,” aldus Daniel Grieder, CEO van Tommy Hilfiger. “Het is in lijn met onze visie om de consument meer centraal te stellen en het is belangrijk dat we een enorme zichtbaarheid en betrokkenheid die onze shows generen omzetten naar het moment waarop het product wordt gelanceerd. Dit is de volgende stap in onze reis om de ontwikkelingscyclus te verkorten en onze aanpak af te stemmen met de verschillende behoeftes van consumenten, inkopers en pers. We zijn vastbesloten om op een nieuwe manier samen te werken met onze business partners en de industrie om dit doel te bereiken.”
Volgens het persbericht ‘weerspiegelt de wijziging van de womenswear fashion show de inzet van het bedrijf om haar wereldwijde vrouwenlijn te laten groeien’ en onderstreept het de potentie voor extra groei in alle vrouwencategorieën. Tommy Hilfiger heeft nog niets bekendgemaakt over de menswear fashion week show maar zal in de aanloop tot september met nieuwe mededelingen komen.
Paul Smith en Matthew Williamson spelen ook in op consumentgerichte business
Paul Smith maakte deze week bekend om zijn designteam samen te voegen. Zijn catwalkschema zal niet veranderen, maar zijn lijnen worden wel samengevoegd onder twee grote lijnen, te weten een mannen- en vrouwenlijn. De twee lijnen van Paul Smith, genaamd Paul Smith en PS by Paul Smith zullen vier keer per jaar worden uitgeleverd en bestaan uit items voor mannen, vrouwen, schoenen en accessoires. De beslissing om de lijnen samen te voegen en de bedrijfsstructuur te herzien was het gevolg van de verschuiving van industrie naar de consument. “Ik denk dat de wereld gek geworden is,” zei Paul Smith tegen Business of Fashion. “Er is een verschrikkelijke ziekte van hebzucht, overexpansie en een enorm overaanbod van producten.”
Matthew Williamson heeft onlangs zijn eerste buy now/wear now collectie gepresenteerd. Vorig jaar kondigde hij al aan niet meer te showen tijdens London Fashion Week. Zijn flagshipstores in Londen en New York werden al eerder gesloten, waarna hij zijn businessmodel wijzigde in een direct-to-consumer model.