• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Top 10 fashion en retail trends voor 2016

Top 10 fashion en retail trends voor 2016

Door May-Anne Oltmans

28 dec. 2015

Mode

Transparante rokken, digitale pashokjes en Whatsapp als het nieuwe medium voor stijladvies: dit zijn de tien mode- en retailtrends van 2016.

# 1 Slow fashion

Het aftreden van Raf Simons bij Dior in oktober bracht een felle discussie op gang omtrent de snelheid die in de modewereld heerst. “Ontwerpers - van nature gevoelige, emotionele en artistieke mensen - moeten zoveel op zich nemen. Teveel,” schreef Vogue International’s moderedactrice Suzy Menkes na het aftreden van Simons. Ook Alber Elbaz, die veertien jaar de scepter zwaaide over Lanvin, uitte vlak voor zijn vertrek eind oktober kritiek op de toenemende druk waaronder ontwerpers moeten werken. Het nieuwe jaar zal daarom worden gekenmerkt door een kentering in de mode-industrie. Meer ontwerpers zullen pleiten voor slow fashion, waardoor modehuizen dit jaar op zoek moeten naar manieren om zowel de ontwerpers als de veeleisende consumenten tevreden te houden. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat de aantrekkingskracht die modehuizen ooit hadden op jonge ontwerpers afneemt, waardoor het voor deze bedrijven steeds moeilijker wordt om kandidaten te vinden voor de openstaande functies.

# 2 Granny chic

Als er iemand is met wie vrouwen nooit willen worden vergeleken op modegebied, dan is het wel hun oma. In 2016 mogen alle nerdy brillen en rokken tot over de knie toch weer uit de kast worden gehaald, want granny chic wordt dit jaar het nieuwe zwart. Groot voorstander van deze trend is Gucci’s creatief directeur Alessandro Michele. Als het aan de Italiaan ligt, wordt het straatbeeld dit jaar gedomineerd door pussy bow blouses, kleurrijke mutsen die doen denken aan baretten en mantelpakjes die de taille benadrukken.

# 3 3D-mode

De ontwikkelingen op het gebied van technologie zorgen ervoor dat steeds meer taken die werden gedaan door mensen nu worden uitbesteed. Zelfs autorijden is iets dat men tegenwoordig niet meer per se zelf hoeft te doen. In de modewereld uit deze ontwikkeling zich in de toenemende populariteit van de 3D-printtechniek. Tot nu toe werd 3D-geprinte kleding vooral geassocieerd met de catwalk, maar steeds meer ontwerpers experimenteren met de productiemethode voor commerciële doeleinden. Geprinte jurken, sieraden en schoenen zullen daarom steeds vaker hun weg vinden naar de kledingkast van de consument.

# 4 Sneeuwwitje

Wit is de kleur die dit jaar in ieders kledingkast aanwezig zal zijn. Van soepelvallende jurken tot nette pakken: zolang ze maar hagelwit zijn. “Wit zal de vertegenwoordiger zijn van eenwording en eenheid in de samenleving, maar is niet noodzakelijkerwijs aanwezig als een religie,” legde trendwatcher Lidewij Edelkoort al uit. Na een jaar waarin terrorisme en oorlog twee van de meest besproken onderwerpen waren, kiest de modewereld komend jaar voor een kleur die vrede en harmonie symboliseert.

Vlnr: Boss, Chloé en Diesel Black Gold

# 5 Digitale paskamers

Tijd is schaars, en daarom vraagt de consument om een winkelervaring die gemak biedt. Een manier waarop winkeliers dit garanderen, is door het invoeren van ‘digitale paskamers’ waarin klanten niet alleen informatie over items te zien krijgen maar ook met één klik op het scherm om assistentie kunnen vragen. Nu is het aantal moderetailers waar de paskamers te vinden zijn nog op een hand te tellen, maar innovaties in de technologie en de hang naar efficiëntie van retailers zullen leiden tot een toename in het aantal digitale paskamers.

# 6 Whatsappen voor stijladvies

De tijd waarin een mobiele telefoon alleen werd gebruikt om te bellen en te smsen lijkt inmiddels lichtjaren achter ons te liggen. Retailers spelen steeds meer op deze trend in, onder andere door het aanbieden van een mobiele webwinkel en het inzetten van sociale media als Instagram en Snapchat. Komend jaar zullen veel moderetailers de smartphone ook gaan inzetten om klanten persoonlijk stijladvies te geven. E-tailer Wehkamp biedt de dienst al aan, en bij Zalando kunnen klanten van de curated shopping-dienst ook een stylist raadplegen via de berichten-app. In 2016 zullen veel modemerken deze voorbeelden volgen en klanten aanspreken via de smartphone.

# 7 Transparante rokken

In 2015 viel de halve modewereld massaal voor de culotte. De andere helft wist niet goed wat ze met de wijde broek aanmoestten, omdat het kledingstuk de vorm van het lichaam niet volgt maar juist verhult. Voor die laatste groep is er goed nieuws: dit jaar mogen benen namelijk weer worden gezien. Net als bij de granny chic trend geldt wel dat vrouwelijkheid niet meer draait om zoveel mogelijk huid laten zien maar om subtiliteit. Daarom blijven de benen dit jaar nog veilig verscholen achter een laag transparante stof, zodat het contrast met het huidige androgyne beeld niet te heftig is.

Vlnr: Dolce & Gabbana, Gucci en Miu Miu

# 8 Shoppable video’s

De tijd waarin consumenten in glanzende brochures bladeren om ideeën op te doen, lijkt op zijn retour te zijn. Tegenwoordig kijken consumenten liever naar bewegende beelden, wat onder andere blijkt uit de immense populariteit van Youtube-video’s en vines. In plaats van gewone campagnefilmpjes te maken, zal het aantal retailers dat kiest voor shoppable video’s groeien. Door directe linkjes naar producten in reclamevideo’s te plaatsen, wordt het voor consumenten makkelijker om direct de items die ze hebben gezien in hun virtuele winkelmandje te plaatsen.

# 9 Blote schouders

Vlnr: Céline, Balmain en Proenza Schouler

# 10 Luxewarenhuizen

In een tijd waarin hippe fast fashionketens floreren en waarin veel luxe modemerken ook nog steeds geliefd zijn, moet het middensegment alle zeilen bijzetten om zich te onderscheiden. In het nieuwe jaar zullen warenhuizen dit doen door zich sterker te richten op het luxe segment door een kwalitatief en vernieuwend assortiment te bieden. Zo zullen bij De Bijenkorf vanaf aankomende lente de eerste Nederlandse shop-in-shops openen van het Britse warenhuis John Lewis. Daarnaast zal de recente overname van de Galeria Holding door Hudson’s Bay Company (HBC), die onder andere eigenaar is van Saks Fifth Avenue, waarschijnlijk ook leiden tot een andere insteek bij het Belgische warenhuis Galeria Inno.

Foto's: Vogue.com en Findthefit.it