• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Topmerken gaan niet in zee met nieuw luxewarenhuis Haussmann

Topmerken gaan niet in zee met nieuw luxewarenhuis Haussmann

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Haussmann zal het zonder een aantal grote topmerken moeten doen. Het is het luxewarenhuis, dat in februari 2017 zijn deuren opent aan het Rokin in Amsterdam, namelijk niet gelukt om afspraken te maken met luxemerken Louis Vuitton en Hermès. Dat zou komen door concurrent De Bijenkorf, die dichtbij Haussmann gevestigd is, meldt het Financieele Dagblad.

De warenhuizen zouden flink touwtrekken om de grote modenamen in hun winkels, melden diverse bronnen uit de mode- en vastgoedmarkt aan het Financieele Dagblad. Hausmann zou graag een aantal merken aantrekken dat ook bij De Bijenkorf hangt, maar daar zou het warenhuis een stokje voor steken.

Volgens medeoprichter en potentieel directeur Frans van der Kraan is er nog een andere reden dat de merken niet naar Haussmann komen; Louis Vuitton en Hermès zouden de ruimte in het warenhuis te klein vinden. De merken willen namelijk ruimte voor een eigen shop-in-shop, en dat past niet in de plannen voor het luxewarenhuis. Haussmann krijgt daarnaast 'slechts' 7000 vierkante meter winkelvloer, en daarmee is er ook niet genoeg ruimte voor eigen winkels. Het warenhuis is zeker vijf keer kleiner dan De Bijenkorf, die overigens wel shop-in-shops heeft. Van der Kraan vindt het wel jammer dat topmerken afhaken, maar ‘we gaan ons concept niet aanpassen’.

De Bijenkorf reageert met het statement dat het warenhuis focust op nieuwe merken en merken die niet overal verkrijgbaar zijn. Of de luxewinkel een zekere exclusiviteit heeft geëist, wil De Bijenkorf niet zeggen.

Louis Vuitton en Hermès zien geen ruimte bij warenhuis Haussmann

Op dit moment onderhandelen inkopers van Haussmann met verschillende merken en ontwerpers wereldwijd. Van der Kraan wil geen uitspraken doen over welke merken er al wel aan boord zijn. “Iedereen zit in deze markt naar elkaar te kijken,” legt hij uit in de krant. Ook was er nogal gedoe nadat iemand had laten vallen dat Chanel een van de merken zou zijn die bij het warenhuis verkocht zou gaan worden, vertelt hij.

Van der Kraan stelt dat er geen minimaal aantal internationaal bekende merken nodig is. Hij is ook van plan om ‘spannende merken die nog niet zo bekend zijn’ in het warenhuis te verkopen. Daarnaast moet de luxe strategie zich ook vertalen naar service, zoals boodschapassistenten en ‘valet parking’.

Warenhuis Haussmann wil een luxeuze variant van De Bijenkorf worden, gericht op internationaal georiënteerde kopers. In het Parool zei Van der Kraan eerder dat ‘de luxe in Amsterdam en Nederland ondervertegenwoordigd is’. Er wordt veel minder aan uitgegeven nadat luxewarenhuizen Metz & Co. en de Bonneterie verdwenen, terwijl de uitgaven van luxe hotels gemiddeld zijn in vergelijking met andere landen.

Warenhuis Haussmann wordt het luxe zusje van De Bijenkorf

Hausmann, dat gevestigd wordt tussen het NRC-gebouw en het toekomstige Marks & Spencer, is het eerste warenhuis dat in bijna 90 jaar wordt geopend. Jaarlijks hoopt Haussmann 1,4 miljoen klanten te verwelkomen. Het warenhuis zal geopend worden in februari 2017, maar de bijbehorende foodhall aan de Nes en de Brakke Grond, in dezelfde ruimte waar in de zeventiende eeuw de Vleeshal was gevestigd, opent al in mei 2016. Daar waren overigens ook al problemen mee; eerder deze maand spraken omwonenden hun zorg uit over de foodhall. Volgens de bewoners rondom de foodhall zal het veel te druk worden, met zowel bezoekers als leveranciers.

Haussmann