• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • TOS gallery: Een droomwereld vertaald naar mode en esthetiek

TOS gallery: Een droomwereld vertaald naar mode en esthetiek

Door Esther Hut

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

De droom was er altijd al, maar pas een jaar geleden durfde ze de sprong in het diepe te wagen. Tosca Soraya Otten startte haar label TOS gallery en inmiddels is haar eerste verkooppunt een feit. Afgelopen september presenteerde Otten tijdens Paris Fashion Week haar eerste demi-couture lijn ‘The Phoenix Series’ en nu is deze collectie verkrijgbaar bij X Bank in Amsterdam. FashionUnited sprak de ontwerpster over een bewogen jaar en haar toekomstplannen.

Vertel, hoe is het idee ontstaan om TOS gallery te beginnen?

“Tijdens mijn studie wist ik al dat ik eigen modemerk wilde beginnen. Ik riep toen ook heel hard: ‘ik ga voor mezelf beginnen’, alleen heeft dat tien jaar geduurd. Van 2014 tot en met 2016 heb ik voor Ilja Visser gewerkt en toen zij vorig jaar helaas failliet ging wist ik; dit is het moment. In de periode dat ik in Shanghai en Parijs woonde heb ik nagedacht wat ik wilde. Ik wilde iets dat dichtbij mezelf lag en dat vertalen naar een boodschap en dat weer naar een merk. Tijdens mijn werkperiode bij Ijla Visser ben ik erachter gekomen dat mijn droomwereld en inbeeldingsvermogen een rode draad moesten worden in mijn collecties. Die droomwereld wilde ik vertalen naar mode en esthetiek. Ik ben uiteindelijk begonnen met sjaals, omdat dat een product is dat ik van begin tot eind kan controleren en helemaal zelf kan maken.”

Waarom heb je voor sjaals gekozen?

“Om verschillende redenen. Ik houd heel erg van sjaals en het is een intercultureel product. Overal ter wereld zijn sjaals te vinden. Daarnaast is het niet gebonden aan leeftijd. Het is een item dat je echt je eigen kan maken en ik kan het hele proces van begin tot eind helemaal zelf doen. Een sjaal is een luxeproduct, helemaal als het van zijde is. En je hebt er over 30 jaar nog steeds plezier van.”

De sjaals schilder je zelf. Hoe werkt het schilderen op een sjaal?

“De sjaals die ik gebruik zijn gemaakt van zijde, dus ik maak gebruik van zijdeverf. Deze verf trekt echt in de stof en ligt niet ‘erop’. Ik span de sjaal op een soort schildersezel, met knijp clips zodat er geen gaatjes in de delicate stof komen. Daarna bewerk ik de zijde met een wax, zodat de lijnen niet gaan uitlopen. Op deze manier kun je mooie scherpe lijnen maken en teken ik eerder dan dat ik schilder. Hier heb ik wel een tijd op moeten oefenen.”

Je maakt sjaals rondom een verhaal of concept. Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Ik heb altijd getekend en zat altijd in mijn eigen droomwereld. Op school staarde ik vaak uit het raam of tekende ik schriften vol met elfen en zeemeerminnen. Deze tekeningen hadden niet perse iets met kleding ontwerpen te maken, maar het was wel iets creatiefs dat uit mij kwam, dus ik wist al vrij snel dat ik iets met mijn tekeningen wilde doen. Ik las vroeger ook veel verhalen van onder andere Roald Dahl en Paul Biegel. Tijdens mijn balletlessen zag ik hele verhalen voor me, gebeurtenissen die zich afspeelden in andere werelden, uitgedrukt door bewegingen op klassieke muziek.”

“Daarnaast vind ik art nouveau bijvoorbeeld heel mooi voor het illustratieve. Qua kleur en sfeer heeft het iets dromerigs en poëtisch. Zelfde geldt voor Aziatische kunst. Vooral Japans. Bijvoorbeeld hoe een phoenix of draak wordt geschilderd. Daar zit iets heel verfijnds en bijzonders achter, een soort mythologische droomwereld. Ook Afrikaanse mode vind ik heel interessant en mijn lol is om alles door elkaar te gooien en daar mijn eigen draai aan geven.”

Op je website staat dat je gelooft in ‘stories not seasons’. Wat bedoel je daar mee?

“Mijn doel is om niet te ontwerpen aan de hand van seizoenen maar aan de hand van een verhaal, persoon of sfeer. Mijn eerste collectie bestaat bijvoorbeeld uit negen sjaals. Die kan je aan elkaar leggen als een mozaïek en sluiten op elkaar aan. Voordat ik die sjaals begon te schilderen, heb ik een gedicht geschreven en dat gedicht was het startpunt van die mini-collectie. Als je ze allemaal koopt heb je een groot kunstwerk en anders heb je een hoofdstuk uit het verhaal. De sjaals en collectie staan dus los van winter of zomer en sluiten aan bij een bepaalde persoon, sfeer en stijl, niet bij een trend of jaartal. Betreft verhalen is dat op twee manieren verwerkt in de ontwerpen: beeldende verhalen die met betrekking tot kleur, fotografie, sfeer en materialen een verhaal neerzetten wat het merk wil vertellen. Bij elke sjaal die ik maak krijgt de persoon een gedicht waar in zes zinnen beschreven staat wat er op je sjaal gebeurt en wat het verhaal erachter is. Het is altijd een trigger om de drager een andere wereld in te trekken.”

Wie is je doelgroep precies?

“Mijn doelgroep is heel divers en bestaande uit eigenzinnige, sterke en authentieke vrouwen met een openminded, intercultureel en kritisch perspectief. Van jonge meiden met een voorliefde voor mode en verhalen tot volwassen dames die op zoek zijn naar een uniek stuk wat ze later kunnen overdragen aan de opvolgende generatie. Wat alle vrouwen gemeen hebben is een voorliefde voor kleur, mooie materialen en kunst.”

Hoe bereik je je doelgroep en retailers?

“Door op de juiste plekken zichtbaar te zijn. Dit jaar stond ik in januari op Modefabriek, heb een pop-up store in Amsterdam gehad, presentatie tijdens Paris Fashion week en nu X Bank. Vooral gezien worden en dan kijken hoe er op mijn collectie gereageerd wordt. Tijdens Paris Fashion Week en in mijn pop-up heb ik bijvoorbeeld live sjaals geschilderd. Anders gaat het alleen om het product en dat werkt niet heb ik tijdens Modefabriek gemerkt. Mensen willen een beleving. Tijdens de lancering bij X Bank hebben we bijvoorbeeld videografie en soundscape gebruikt en overal bloemblaadjes op de grond gelegd, zodat dat de bezoeker een wereld ingetrokken wordt en er een bepaald gevoel bij krijgt. Dat vind ik cool. Ik wil de magie terughalen. Mode is een business, maar je merk niet. Je merk is je verhaal en visie en die twee wil ik mijn hele leven blijven delen.”

Kunnen retailers en consumenten een custom made sjaal bij je bestellen?

“Ja, zeker. Consumenten kunnen bijvoorbeeld een sjaal laten maken voor een speciale gelegenheid. Ik overleg dan eerst met degene over zijn of haar smaak en wat er precies op de sjaal moet komen. Uiteindelijk schrijf ik daar ook weer een gedichtje bij, zodat degene die de sjaal krijgt weet wat er op gebeurt. Alleen een product vind ik niet interessant. Ik wil een hele wereld neerzetten voor iemand en doe dat ook helemaal in detail. Ik denk daar graag over na.”

Kunnen consumenten zelf beslissen wat erop geschilderd wordt?

“Als iemand een speciale aanvraag heeft kan dat altijd, maar het moet wel in mijn straatje passen. Hun interesses moeten wel aansluiten bij mijn esthetiek. We bespreken het samen en dan maak ik een schets en selecteer ik de kleuren. Consumenten worden altijd betrokken in het proces, het is echt een samenwerking. Het is natuurlijk een heel bijzonder cadeau voor een speciale gelegenheid.”

Je hebt in september tijdens Paris Fashion Week je sjaals geshowd. Hoe was dat?

“Geweldig. Bij Atelier Néerlandais hangt een hele relaxte nuchtere sfeer en dat vond ik heel fijn, maar het was ook dubbel. Eerder kwam ik er altijd met Ilja Visser en nu met mijn eigen label, maar ik heb goede reacties gehad. Het voelde alsof ik weer terug in de tijd ging en terug gezet werd in de schoolbanken. Ik moest weer helemaal opnieuw beginnen. Ik moest me weer bewijzen. Wat ik daar liet zien klopte allemaal, maar ik besefte ook dat ik nog een lange weg te gaan heb als ontwerpster. Maar al met al was het een geweldige ervaring in Parijs en ik had het nooit willen missen.”

En nu je eerste verkooppunt bij X Bank. Hoe is dat?

“Geweldig! X Bank was het eerste verkooppunt dat op mijn verlanglijstje stond en dat is gelukt. Vier weken na Parijs was X Bank al aan de beurt en dat is meteen het eerste echte retailpunt. Het is zo onrealistisch dat ik mijn collectie nu bij X Bank zie liggen. Ik let nu vooral steeds op of alles wel goed en recht hangt, dan dat ik me realiseer dat ik gewoon in de mooiste winkel van Amsterdam, waarschijnlijk zelfs van Nederland lig.”

Hoe lang blijft je collectie hier hangen?

“Tot begin december. Maar dat kan altijd nog verlengd worden. Voor nu is dit afgesproken.”

Heb je al wat nieuws op de plank liggen qua verkooppunten?

“Ik ben op dit moment bezig met een platform voor Nederlandse en buitenlandse ontwerpers. Dat wordt een platform waar ik, maar ook andere jonge ontwerpers hun collectie op kunnen verkopen. Het liefst zou ik ook nog boetieks willen benaderen, maar het totaalplaatje moet wel kloppen.”

Wat zijn je ideeën voor de toekomst?

“Nu neem ik eerst even rust na die drukke evenementen, maar ik focus me wel al langzaam op volgend jaar. Ik wil onder andere een nieuwe stof ontwikkelen. De collectie die nu bij X Bank hangt komt bijvoorbeeld voort uit een schildering dat weer vertaald is naar een bestand en uiteindelijk geweven is in Lyon. Alleen een meter weven duurt twee uur, dus het is erg ingewikkeld materiaal en heel kostbaar. Daarom ben ik alvast aan het nadenken wat voor materiaal ik nu kan ontwikkelen en van daaruit weer een klassieke en minimalistische collectie kan maken. Mijn volgende collectie wordt ook uitgebreider. Ik wil uitbreiden met couture, jas(sen) en iets meer variatie in zowel stof, kleur als kledingstukken. Kortom, een completere look creëren. De volgende collectie zal waarschijnlijk 5 tot 8 stukken bevatten van jassen, pantalons, jurken, tops en rokken. En natuurlijk bijpassende, unieke sjaals. Ook zou ik willen kijken of print misschien een optie is om een iets minder kostbaar product aan te kunnen bieden. Een samenwerking met een ander modemerk lijkt me ook erg leuk. Genoeg ideeën dus.”

Wanneer is TOS gallery een succes voor jou?

“Als ik er van kan leven. Als ik trouw blijf aan mezelf en aan mijn waardes, vind ik dat elke keer een kleine overwinning. Dat is best moeilijk in een wereld waar alles heel snel moet en waar het om geld draait. Maar zolang ik gezond ben, van mijn eigen label kan leven en groot wordt in de toekomst, is dat voor mij een enorm succes. Ik heb nog heel veel dromen, en dat is maar goed ook.”

Over Tosca Soraya Otten

Tosca Soraya Otten studeerde in 2007 af aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Na haar studie werkte de ontwerpster respectievelijk in Shanghai, Zuid- en Noord-Amerika. In 2012 behaalde ze haar masters in fashion design aan het Instituut Francais de la Mode in Parijs. Een stage bij Cacharel volgde en van 2014 tot 2016 was ze onderdeel van het Ilja Visser team, waar ze als rechterhand de couture collecties ontwierp. In 2016 lanceerde ze TOS Gallery. Een label dat kunst en mode verbindt en gelooft in ‘Stories, not seasons’.

Beelden:
Campagnebeelden: Eduard Nijgh
Portret: Dennis Veldman
X Bank beelden: Delphine Chevalier

Tosca Soraya Otten
TOS gallery