• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Trouw aan de modekleur Zwart

Trouw aan de modekleur Zwart

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Voor wie zich niet kan vinden in de huidige kleurrijke trend

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het dragen van zwart in Holland geen uiting van Calvinistische zuinigheid. In tegendeel, ook in de rijke 17e eeuw was het dragen van zwarte kleding een modeuiting, geïnspireerd door de kleedwijze aan het Franse hof.

Door de jaren heen is zwart vaker een belangrijke modekleur geweest. Tot 1580 is de mode gedirigeerd door Spanje, waar veel zwart werd gedragen. In de Gouden Eeuw was zwart ook de modekleur voor formele dracht, vandaar dat velen zich toentertijd in het zwart lieten vereeuwigen. In de 19e eeuw wordt de basis gelegd voor het mannenkostuum zoals we deze nu nog steeds kennen. Dan wordt zwart ook weer een belangrijke kleur en dat zet zich tot nu toe door.

Zwart is net zo goed een kleur voor 'powerdressing', laten zien dat je de mode kunt volgen, alsook de kleur voor rouw en religie. Ook groepen gebruiken zwart om zich te onderscheiden. Dit geldt voor kloosterlingen, religieuze voorgangers als wel voor professoren. Maar ook in de jongerencultuur is zwart dé kleur, zowel de existentialisten in de jaren rond de tweede wereldoorlog als de punkers van de jaren tachtig en de gothic's van de jaren negentig van de vorige eeuw grepen ernaar terug. In de tussenliggende perioden is zwart afgewisseld met andere modekleuren.

En nu is het weer kleur, kleur en nog eens kleur in de winkels. De mode is nog nooit zo kleurrijk geweest. We willen vrolijkheid in ons leven en dat laten we zien ook. Maar voor diegenen die de modekleur zwart trouw blijven is het moeilijk garen spinnen. Gelukkig is er Daily in Doetinchem met een aanbod van louter damesmode in zwart.

De winkel bestaat al achttien jaar. En vanaf het begin is het concept min of meer ongewijzigd gebleven. In Daily in Doetinchem bestaat het aanbod uit 95% zwarte kleding. In het allereerste begin zag je er ook een paar donkere tinten en er is een periode geweest met echt alleen zwart aanbod. Om goed de verschillen in de diverse tinten zwart te laten zien zijn er in de zomer wel een paar aanvullingen in ivoor en in de winter zullen dat items in antracietgrijs zijn.

Drie jaar geleden heeft Christel Thuis de goedlopende zaak met 96 m² winkelvloer overgenomen. En sindsdien is er weinig veranderd. "Daily is goed zoals het is," zegt Christel met verve. "De toenmalige eigenares had een eigen idee over kwaliteit en uitstraling van de collectie. Het concept was goed. En ik heb altijd al zwarte kleding willen verkopen. Sinds ik de winkel heb is er wel een nieuwe houten vloer gekomen. Ook houden we het interieur bij. Dat is minimalistisch. Net als de collectie eigenlijk. We hebben kledingstukken met weinig toeters en bellen."

"Alleen zwarte kleren inkopen is absoluut niet saai. Wij mixen meer op materialen. In een andere winkel wordt vaak op kleur ingericht, wij hangen zwarten in een zelfde tint bij elkaar. Hierdoor kan een truitje van Just B heel goed hangen naast iets van Sarah Pacini of Turnover_. Mensen kopen hier meestal een complete outfit. En we hebben zelfs klanten vanuit Heerenveen, we hebben een hele lijst vaste klanten. Dit komt ook omdat Doetinchem voor toeristen heel mooi ligt. Mensen komen hier voor een dagje uit, hebben de winkel ontdekt en blijven vervolgens terugkomen."

Dat terugkomen geldt niet alleen voor klanten vanuit verdere streken in het land. Ook in de Achterhoek zelf heeft Daily een trouw klantenbestand. "Ik kom elke drie weken even kijken," zegt de Doetinchemse Toos Peppelman. Zij is onderwijzeres en als sinds het bestaan van Daily een trouwe klant, dus al achttien jaar. "Niet dat ik iedere keer iets koop. Maar ieder seizoen schaf ik wel een nieuwe basisoutfit aan.

Ik vind het heerlijk om te winkelen, ik hou van snuffelen en kijken. Bijvoorbeeld in Utrecht, Amsterdam en zelfs in het buitenland. Maar ik kom toch altijd terug bij Daily. Ergens anders is het aanbod in zwart te klein en past het niet bij mijn persoonlijkheid. Daily heeft een eigen stijl. En dat is mijn stijl."

"De klantengroep van Daily bestaat uit vrouwen tussen de vijftien en 75 jaar", vertelt de eigenares. Want jonge meisjes en ook dames op leeftijd die mooie bonneterie willen dragen in het zwart kunnen er terecht. De Doetinchemse winkel biedt zestien verschillende merken met een prijsopbouw van midden tot hoogsegment. Christel: "Ieder die dat wil kan slagen en dat hoeft echt geen kapitalen te kosten."

Zij weet ook "Zwart ziet er altijd stijlvol uit. Met een goede basisstretchbroek, 'n t-shirt, afgemaakt met een mooie riem en goede schoenen of laarzen eronder en dan heb je al een perfecte combinatie. En dat hoeft echt niet heel kostbaar te zijn."

Voor de meeste mensen geldt dat kleur dragen ook kleur bekennen is. Dat wil zeggen uiting geven aan een emotie of gemoedstoestand. Voor Toos Peppelman gaat dit zeker ook op. Alleen zijn kleuren bij haar de ene tint zwart, of de andere. "Ik draag verschillende zwarte kleren voor verschillende gelegenheden. Voor een feest heb ik weer andere topjes of shirts dan voor mijn werk. Ik draag ze ook niet door elkaar. Snit en materialen bepalen de functie van een kledingstuk."

Bron: Zwart in de Mode, Madelief Hohé, conservator Gemeentemuseum Den Haag

FUvakblad
modekleur zwart