Trui krijgt nieuwe impuls door Concreto
bezig met laden...
De trui is opnieuw uitgevonden. De trui kan er uitzien als een baseball shirt, een vleermuisblouse of lijken op een jurk. De nieuwe vormgeving van deze fijn gebreide kleren maken van bonnetterie een hip item. Het Portugese label Concreto bracht bij verre de meest spaakmakende show tijdens de openingsavond van de Portugal Fashion, die plaatsvond op 16 april en 17 april in de mondaine badplaats Figueira da Foz.
De gebreide kledingstukken zijn draagbaar en tegelijkertijd creatief in gecombineerd kleurgebruik. Speels zitten op onverwachte plekken openingen waardoor een blik kan worden geworpen op de blote huid van de draagster. De openingen zijn afgewerkt met een boordsteek gelijk de ronde opening voor de hals. Afwisseling van neonkleuren in oranje en groen in een trui, geven een sportief en hedendaags accent. De stadse uitstraling is positief en kleurrijk, ideaal voor de actieve metropoolbewoner. De winterkleuren van Concreto zitten in een klein palet met daarin zwart, groen, roze, wit, oranje en rood. Duidelijke winterstoffen maken deze ontwerpen ook geschikt voor de meer noordelijke landen die het met minder zachte winters dan in het land van ontwerper Osvaldo Martins moeten doen. Een goede keuze dus om zijn collectie van tops uit te voeren in wol en deze aan te vullen met items in denim en canvas. Concreto´s nieuwe wintersilhouet van gebreide hoge beenwarmers als silk stockings onder een korte vleermuisjurk met strakke, hoge polsboorden mag best een winterhit worden.
De Portugal Fashion tweedaagse is vooral bedoeld om bekendheid te verwerven voor de labels buiten de eigen grenzen. Want Portugezen zijn een modewaarderend en -gevoelig volk. De modepresentatie is slechts voor een select maar internationaal gezelschap. Op de eerste avond zijn het de Portugese merken die zich van hun beste kant laten zien. De tweede avond is voorbehouden aan ontwerpers van eigen bodem.
Portugese Fashion vindt nog niet echt haar weg naar de rest van Europa. De Fransen, zelf ook goede modemakers, weten het design vanuit het Iberisch schiereiland wel op haar waarde te schatten en zijn samen met andere goede modemaker Spanje de beste afnemers. Het label Soporcol zou in de lage landen goed aan kunnen slaan mat haar jasjes, rokken en broeken in fijne zachte suedes. Met de sensatie van een tweede huid valt het materiaal soepel om het lichaam en als lust voor het oog zijn details aangebracht. Ritsjes op verrassende plekken, een naar buiten geslagen zelfkant of zakken op ongebruikelijke plaatsen. Vooral de diagonaal geplaatste leerstukken in een afwijkende kleur geven het cachet en chic.
Portugal wil er alles aan doen om haar mode ook buiten de al veroverde gebieden op de markt te laten komen. Een goede PR is daarbij onontbeerlijk. Maar dan moeten ook de modemakers zelf hun gezicht meer laten zien. Want een korte zwaai vanuit de coulissen ontneemt alle kijkers de kans om nog een keer de verschillende kledingstukken te aanschouwen. Elsa Raposo, verantwoordelijk voor de ondergoed collectie van Giannone heeft dat beter begrepen. Zij trok aan het eind van show de schaars geklede mannen over de catwalk richting camera's. De fotografen konden uiteindelijk het mooiste plaatje van de avond schieten toen haar mannen Raposo op de schouders namen.