• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Tweka viert 100 jaar badkleding in Nederland

Tweka viert 100 jaar badkleding in Nederland

Door Natasja Admiraal

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|REPORTAGE

Het is half maart, maar in Hotel De l’Europe in Amsterdam is een klassieke houten strandstoel uitgeklapt. Een model met een kort bobkapsel demonstreert een nostalgisch fiftiesbadpak. Wie zin heeft kan zich samen met haar laten fotograferen tegen een tropische achtergrond, met zomerse props als een strandbal of zwemband. Precies honderd jaar geleden doken vrouwen voor het eerst in het water in badmode van Tweka. Het merk viert zijn jubileum met een modeperslunch in het kader van 100 jaar badkleding in Nederland.

De presentatie is in handen van Quinty Trustfull. Niet geheel toevallig, want in het verleden heeft de televisiepresentatrice model gestaan voor Tweka. Een fotoshoot die er zelfs aan heeft bijgedragen dat ze haar man Orlando heeft ontmoet. Toen hij ooit voor een voetbaltrainingskamp op Texel was en langs een modewinkel liep, werd zijn oog getrokken door een stoepbord waarop Quinty Trustfull poseerde in een Tweka-badpak. “Dat is de vrouw met wie ik later ga trouwen”, schepte hij op tegen zijn vrienden. Die kregen de eigenaren van de winkel zover dat ze het stoepbord als trofee mee naar huis mochten nemen. Terug in de grote stad bleek de zoektocht naar het postermodel niet bijster lastig, aangezien de twee allebei in Amsterdam woonden. “Inmiddels zijn we alweer 25 jaar samen”, aldus Trustfull. “Ik heb nog even gezocht naar het stoepbord, maar ik vermoed dat het ergens op zolder bij mijn schoonouders ligt.”

Een duik in het verleden

Gelukkig is Tweka zelf in de archieven gedoken. Een ludiek filmpje toont de evolutie van badkleding in vogelvlucht. Van strandpyjama tot bikini. Met de badmode veranderen ook de attributen: de badkoets die begin 20e eeuw nog volop werd gebruikt, behoort tot het verleden. De huidige tijdsgeest wordt getypeerd door de selfiestick als vermaak voor op het strand. Tijdens het hoofdgerecht is er een modeshow waarbij modellen items uit de geschiedenis van honderd jaar badkleding tonen. Het zijn originele stukken van Tweka. “Rond 1916 was het voor dames niet gepast om bruin te worden zoals arbeiders”, vertelt Quinty Trustfull. “Daarom probeerden ze hun huid zoveel mogelijk te bedekken. Ook mochten ze niet te veel rondingen laten zien, dus waren de badpakken wijd.” Het eerste model draagt een matrozenjurk met daaronder een pofbroek tot de enkels en een bijpassend mutsje met ruches. De eerste badpakken bestaan uit twee delen en zijn erg zwaar omdat ze zijn gemaakt van wol. En wol wordt in het water nog zwaarder, waardoor de wijde broek afzakt.

Baleinen, puntige cups en uierzalf

Daarom volgt in de jaren ’20 het eendelige badpak. Na de Tweede Wereldoorlog sluit het badpak al meer aan op het lichaam en krijgt de rug een lagere uitsnijding. Tweka verruilt wollen tricot voor lastex, een vrij dik maar elastisch materiaal. In 1946 wordt de bikini uitgevonden: de buik mag plotseling gezien worden. Al wordt het eerste exemplaar nog als shockerend beschouwd en blijkt het niet makkelijk om een model te vinden die bereid is het kledingstuk te showen. Uiteindelijk gaat Micheline Bernardini, naaktdanseres bij het Casino de Paris, ermee op de foto. Pas tien jaar later wordt de bikini onder invloed van Amerika echt een mode-item. In de jaren ’60 draait het om volle borsten en smalle tailles: korsetten en baleinen doen hun intrede. Tweka haakt hierop in en brengt A-lijn badpakken op de markt met puntige cups. In de jaren ’70 is bruin worden de norm: de monokini en strapless badpak zien het licht. Ook topless zonnebaden is algemeen geaccepteerd. Quinty Trustfull: “We herinneren ons allemaal nog wel de uierzalf waarmee je jezelf insmeerde om het bruiningsproces te versnellen, om vervolgens uren in de zon te gaan liggen bakken. Gelukkig zijn we nu wel wijzer.”

Honderd jaar Tweka: een kleurrijke geschiedenis

Naast de ontwikkeling van badmode vertelt de modeshow het verhaal van een typisch Nederlandse onderneming. Het bedrijf wordt in 1916 opgericht door Jacques de Heer in het Brabantse Geldrop. Aanvankelijk richt de Geldropsche Tricotfabriek zich uitsluitend op ondergoed, later ook op sportkleding. De naam Tweka (twee K´s: Kwaliteit en Kleur) werd in 1931 ingevoerd. Het bedrijf floreert en exporteert onder andere naar België, Indonesië, Duitsland en de Scandinavische landen. In de jaren ‘50 specialiseert Tweka zich verder in badkleding en krijgen de collecties steeds meer de modefactor. Na een aantal fusies in de jaren ‘80 en ‘90 wordt de fabriek in 1982 overgeplaatst naar Nuenen. In 1997 is Tweka overgenomen door de Nederlandse lingeriefabrikant Ten Cate en onder de naam Van Heek-Tweka is het bedrijf aan de beurs genoteerd.

Naast terugblik ook tijd voor een nieuwe impuls

De modeshow in Hotel De L’Europe is een mooie gelegenheid voor Tweka om de nieuwe zomercollectie 2016 te showen. Wat opvalt is dat de kleuren door de jaren heen steeds feller zijn geworden. De collectie bevat bikini’s, tankini’s en badpakken met kleurrijke dessins, verkrijgbaar in cupmaat 36B tot en met 40F, badpakken die corrigerend zijn voor een slanker silhouet en chloorbestendige badmode voor iedereen die vaak zwemt. Ook mannen kunnen bij Tweka terecht. “Met deze verrassende show willen we het merk een nieuwe impuls geven”, zegt marketingmanager Liesbeth Veld na afloop. “Voor veel mensen staat Tweka synoniem aan kwaliteit. Maar aan Tweka kleven ook termen als behoudend en degelijk, dat stigma willen we van ons afschudden.” Daarom werd Pauline Barendregt, voormalig hoofd design bij G-Star, aangetrokken om een adviserende rol te vervullen bij het ontwikkelen van de nieuwe collecties. De kersverse directeur van Ten Cate, Jeroen van Douveren, bruist naar eigen zeggen van de energie. “We hebben er zin in en willen in de nabije toekomst vaker dit soort leuke events te organiseren. Uiteraard met een andere insteek, want een 100-jarig jubileum, dat is natuurlijk wel héél speciaal.”


100 jaar badkleding
Tweka