Uitbreiding 'mode met een missie'
bezig met laden...
Na een succesvolle start probeert de stichting 'Mode met een missie' met het merk 'Ami e toi' de markt verder te veroveren. De eerste stap is het openen van meer ateliers. Daarna moeten er meer verkooppunten komen en een uitbreiding van de collectie.
Deze zomer werd het merk tijdens de modebiënnale in Arnhem gepresenteerd en vanaf het begin trok het merk al de aandacht. De stichting achter het merk, 'Mode met een missie', scoorde goed bij de media, het verhaal van de oprichtsters Jacqueline Van Lent en Rietje Compiet was te lezen zowel te lezen in dagbladen als 'NRC Handelsblad' en 'het Financieele dagblad' als in vrouwenbladen als 'Elle' en 'Opzij'.
De ontwerpen worden gemaakt door talenten van de modeacademie in Arnhem, Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer. De kleding wordt in elkaar gezet in ateliers waarin vrouwen werken die in een crisissituatie zitten: ze zijn dakloos, werkeloos of komen uit een slechte relatie. "Op die manier geven we de vrouwen een zinvolle dagbesteding. Iets om zich aan op te trekken," legt Jacqueline Van Lent, een van de oprichtsters, uit. "Voor mannen zijn er genoeg van dergelijke initiatieven; die kunnen dan bijvoorbeeld ergens klussen. Maar voor vrouwen was er nog niets."
Het concept bleek aan te slaan. In navolging van het atelier in Arnhem werden er ook ateliers geopend in Tilburg en Nijmegen. De stichting kon professionele naaisters aannemen om de vrouwen aan te sturen. En op 31 oktober werd met een show in het Apeldoornse Codamuseum het startschot gegeven voor het vierde atelier van de stichting. "Uiteindelijk willen we met 13 vestigingen landelijke dekking," zegt Van Lent.
Het geld dat het project opbrengt, wordt grotendeels gebruikt om het merk verder uit te bouwen. De volgende stap daarin is het uitbreiden van de verkoop. De eerste collectie was, met dank aan het platform dat de modebiënnale bood, al snel uitverkocht. Maar voor de komende lijnen zijn nog geen verkooppunten gevonden. Wel zijn de oprichtsters in onderhandeling met verschillende winkels die mogelijk interesse hebben voor de kleine collecties van Ami-e-toi. Dat lost de organisatie creatief op door de kleding in guerillastores te verkopen bij kerstfairs als Mariënwaard in Beesd en Boven het Maaiveld in Zwolle. "Maar uiteindelijk is het beter om het merk echt in winkels te presenteren," vindt Van Lent.
Ook de collectie, die momenteel bestaat uit ongeveer vijfentwintig ontwerpen, wordt in de toekomst uitgebreid. Van Lent: "Een sieradenlijn zou mooi zijn. En misschien ook nog schoenen."