Het lingeriemerk Undressed van Marlies Dekkers bestaat tien jaar. Om dit te vieren verzorgt de Nederlandse ontwerpster op 1 september een modeshow in het Booijmans van Beuningen Museum in Rotterdam. Tijdens de show zullen de onderkledinglijn, de badkleding (sundressed) en nachtkleding (nightdressed) voor volgend voorjaar worden getoond, waaronder de zwarte straps en spinnenwebachtig designs die we van haar kennen.

Helaas is de show niet voor iedereen toegankelijk. Voor de fanaat komt wel een nieuw boek uit van Meghan Ferrill: Marlies Dekkers 33 propositions, dat uitgegeven zal worden door TDS Publishers in Rotterdam. Ook dit boek zal in het Booijmans worden gepresenteerd. Een voorproefje van de vrouw achter de kledinglijn krijgen we in een interview dat NRC Handelsblad onlangs met haar afnam.

Uit het interview blijkt dat Dekkers vooral kleding wil maken waar vrouwen zich mooi in voelen. "Grote billen kleiner maken, dat kan ik goed." Ze gaat regelmatig even kijken als klanten haar setjes aanproberen. "Plotseling is er dat zelfvertrouwen terug. Ben ik dat? Roepen ze verbaasd. Gaan ze meteen naar de kapper en besluiten ze weer hakken te gaan dragen."

Ook komt naar voren dat het de ontwerpster aanvankelijk moeite kostte om een fabrikant te vinden die haar ingewikkelde setjes kon produceren. Vaak moest ze uitleggen hoe het ondergoed in elkaar zat: "De naaisters moesten ineens nadenken. Ze wisten niet wat de voor- of achterkant was en raakten verstrikt in mijn elastieke bandjes." Vier jaar geleden veranderde dat, vertelt Dekkers in het interview. Toen een groot bedrijf uit Hongkong haar benaderde kreeg zij opeens een hele eigen ontwikkelingsafdeling tot haar beschikking.

"Mijn producten zijn sindsdien veel geraffineerder en complexer geworden. Vroeger kon ik bijvoorbeeld alleen diepte in cups krijgen met naden. Deze fabrikant kan met hitte de cups precies vormen zoals ik ze wil hebben." Ook de pasvorm is erop vooruit gegaan: "Er wordt soms een hele dag uitgetrokken voor het corrigeren van één beha. Hier een millimetertje eraf, daar een millimetertje erbij..."

Dekkers onderneming loopt steeds beter: jaarlijks neemt ze 250 ontwerpen in productie. Ze tekent twee beha's per dag. Voorlopig houdt ze daar zeker nog niet mee op. Het is namelijk haar missie om de hele wereld te voorzien van goede, mooie beha's. En als de groei van haar lijnen zo doorzet, zal dat zeker lukken! (NRC Handelsblad)

 

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN