Uniqlo lanceert tweede hijab-collectie met Hana Tajima
bezig met laden...
Ontwerpster Hana Tajima en Uniqlo hebben de handen opnieuw ineengeslagen voor een hijab-collectie. De Britse Tajima is moslima, en de eerste collectie die ze voor de Japanse retailer heeft ontworpen werd in de zomer van 2015 al zeer succesvol gelanceerd in Azië. De lente/zomercollectie die Tajima nu heeft ontworpen zal nu voor het eerst ook beschikbaar zijn in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.
De collectie omvat in totaal 99 items, waaronder naast hijabs ook kabaja’s, jurken en culottes. Enkele kleuren die in de collectie voorkomen, zijn geel, poederroze, grijs en wit. De meeste items zijn gemaakt van Uniqlo’s AIRism stof, dat bestaat uit polyester en spandex.
”Ik denk dat, vooral in een tijd waarin moslima’s vaak negatief worden belicht in de media, het belangrijk is om de andere kant van het verhaal te vertellen,” vertelde Tajima aan Vogue UK. Met haar kleding hoopt ze naar eigen zeggen de discussie omtrent hijabs weer op gang te brengen. Al is de collectie zeker niet enkel bedoeld voor moslima’s. “De kleding die ik maak is altijd voor iedereen. Ik vind het juist een mooi idee dat iemand met een totaal andere achtergrond een item uit de collectie kan zien en denken ‘Ik zou dat echt kunnen dragen’.”
De prijzen voor de Uniqlo X Hana Tajima collectie variëren tussen de 9,99 dollar (6,99 pond) en 59,99 dollar (41,97 pond).
Uniqlo is overigens niet het enige modemerk dat zich met een deel van zijn aanbod richt op moslimmode. Onder andere Mango en Dolce & Gabbana gingen de winkelketen voor.