Ushe te koop in Nederland
bezig met laden...
Nederland is een kledingmerk rijker. De Nijmeegse winkeleigenaresse Christel Joseph lanceerde haar nieuwe merk Ushe officieel op woensdag 10 januari in een discotheek in Nijmegen. Daar toonde zij de eerste collectie van het merk aan ruim 700 gasten. "Ushe is enthousiast ontvangen," zegt Joseph. "Ruim tweehonderd retailers hebben al interesse in het merk getoond, ik verwacht dus wel dat de collectie vanaf april in een aantal winkels te vinden zal zijn."
Het meest bijzondere aan deze kledinglijn is dat hij niet ontstond vanuit een gat in de markt voor consumenten, maar vanuit een behoefte die bestaat bij de aanbieders van kleding. Joseph ontwierp de lijn namelijk uit onvrede met het merkenaanbod voor kleine retailers. "Als klein bedrijf is het soms moeilijk om tegen de grote winkels op te boksen," vertelt ze. "Aan de kleine retailers worden de collecties vaak als laatste uitgeleverd, de marges zijn vaak laag en we moeten veel bestellen. Ik wil dat beter doen." Zo gezegd, zo gedaan. Joseph ging aan de slag en ontwierp een basiscollectie voor jonge mannen en vrouwen van ongeveer 20 ontwerpen. Daarbovenop is er nog een per seizoen wisselende lijn met modieuze kledingstukken. De marge ligt rond de 2.8 en 3.0 en de prijzen liggen in het middensegment. De naam van het merk betekent dat de kleding voor iedereen is: hij bevat zowel de woorden zowel 'u' ( spreek uit: you), 'us', 'he' en 'she'.
Toch wil Joseph niet dat het merk écht voor iedereen is. Om het exclusief te houden heeft ze zich voorgenomen per plaats niet meer dan één verkooppunt te kiezen. "Dat maakt de kleding ook interessanter voor consumenten," denkt ze. "Die kopen liever iets bijzonders in plaats van de eenheidsworst die overal verkrijgbaar is." De opening van de pilotstore Nijmegen staat gepland op 28 maart.