• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • V&D op de schop na 38% daling resultaat

V&D op de schop na 38% daling resultaat

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

De nettowinst van detailhandelsconcern Vendex KBB is in het boekjaar 2001/2002 met 92% gedaald naar euro 13 mln. De daling wordt met name veroorzaakt door het boekverlies op de verkoop van de Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz en de post dotatie pensioenfondsen. Dat blijkt uit de cijfers die de onderneming dinsdag bekendgemaakt heeft.

De verkoop van FAO Schwarz had per saldo een negatief effect van euro 78 mln op het resultaat van Vendex KBB. Met de dotatie aan de pensioenkas was netto euro 48 mln gemoeid. Dit bedrag is als buitengewone last opgenomen. De nettowinst uit voortgezette activiteiten, exclusief buitengewone lasten, bleef steken op hetzelfde niveau als in dezelfde periode van vorig jaar, op euro 135 mln.

Vendex KBB doet geen concrete uitspraken over de ontwikkeling van de winst en omzet in het komende boekjaar. Wel verwacht de onderneming dat economische groei in de relevante Europese landen aantrekt. In Nederland zal de economische groei echter achterblijven, denkt Vendex KBB. De aankoop van de Belgische doe-het-zelf keten Brico en de verkoop van optiekgroep Hans Anders hebben een positief effect op de nettowinst. De investeringen in materiële activa zullen in het lopende boekjaar uitkomen op ruim euro 200 mln.

Meeste winkelformules succesvol V&D en Modern Electronics temperen resultaatstijging Koninklijke Vendex KBB behaalde in het boekjaar 2001/02 met de voortgezette activiteiten een ruim 8% hogere netto-omzet van meer dan €4,7 miljard. Hierbij moet worden aangetekend dat het verslagjaar een week meer telde dan het vorige boekjaar. Op basis van 52 weken bedroeg de omzetstijging 6,9%. Het operationele bedrijfsresultaat van de voortgezette activiteiten bedroeg €252 miljoen (+2,4%). Bij de meeste winkelformules was de gang van zaken goed tot uitstekend. Enkele formules (met name V&D en Modern Electronics) presteerden teleurstellend en hebben de resultaatstijging van het concern afgeremd.

De gang van zaken was bevredigend omdat na een periode met hoge groeicijfers de economie in de voor het concern relevante landen zich gedurende het jaar steeds minder gunstig ontwikkelde. Ook de groei van de consumptieve bestedingen stagneerde. In Nederland werd de groei van de binnenlandse consumptie in 2001 vrijwel gehalveerd. Met name in het tweede halfjaar nam het consumentenvertrouwen sterk af.

Nettowinst voortgezette activiteiten excl. buitengewone lasten onveranderd €135 miljoen De nettowinst uit voortgezette activiteiten bedraagt onveranderd €135 miljoen. Bij de bepaling van de nettowinst uit voortgezette activiteiten zijn het netto-effect van niet-voortgezette activiteiten, de waardeveranderingen en de netto buitengewone lasten buiten beschouwing gelaten. Na aftrek van preferent dividend bedraagt de winst per aandeel uit voortgezette activiteiten €1,45 tegen €1,43 voor vorig jaar.

Gang van zaken per business-unit Bij Warenhuizen groeide de netto-omzet op basis van 52 weken met 1,7% tot €2,2 miljard. Het operationele bedrijfsresultaat bleef nagenoeg onveranderd: € 98,5 miljoen. De netto-omzet van Speciaalzaken nam bijna 12% (52 weken) toe tot €2,5 miljard. Het operationele bedrijfsresultaat steeg 4,5% tot €162,9 miljoen.

Warenhuizen Hema en de Bijenkorf kunnen terugzien op een goed jaar. Met name de progressie bij Hema was aanzienlijk. De netto-omzet (52 weken) nam met 4,1% toe, terwijl het operationele bedrijfsresultaat spectaculair steeg (+36%). Hema maakte aanzienlijke vooruitgang richting de beoogde operationele marge voor de warenhuisactiviteiten van minimaal 6%; de operationele marge steeg tot 5,3%. De vestigingen in België hebben opnieuw een uitstekende bijdrage geleverd aan de verbetering van het rendement.

De Bijenkorf boekte een omzetstijging van 4,2% (52 weken); het operationele bedrijfsresultaat kwam 4,4% hoger uit. Met de warenhuisactiviteiten heeft de Bijenkorf goede resultaten behaald. De teleurstellende verkoop van kerstpakketten (Bijenkorf Business Class) stond echter een sterkere groei van het totale resultaat in de weg. De gang van zaken is temeer bevredigend omdat de Bijenkorf in het verslagjaar een aanzienlijke expansie heeft geabsorbeerd, te weten drie compleet nieuwe Bijenkorf fashion-stores in Breda, Den Bosch en Groningen.

Bij V&D liep de omzet (52 weken) met 1,6% terug. Het bedrijfsresultaat daalde met 38%. Deze forse achteruitgang is met name het gevolg van het afnemend aantal kopende klanten bij gelijkblijvende bezoekersaantallen. De formule blijkt na tien jaar van gestage resultaatsverbetering aan aantrekkingskracht te hebben verloren. Dit onderstreept de noodzaak om het V&D-concept een nieuwe impuls te geven. De belangrijkste maatregel is een fundamentele wijziging in de merchandisingstrategie. Daarmee is het afgelopen jaar begonnen. Deze veranderingen zullen gevolgen hebben voor de manier van werken van de centrale organisatie. Inmiddels wordt gewerkt aan het versneld gezond maken van de voorraadposities. Het pakket van maatregelen, dat thans in detail wordt uitgewerkt, zal resulteren in een eenmalig negatief effect op het resultaat over het lopende jaar. De positieve effecten van de revitalisering van V&D zullen vanaf het volgende boekjaar (2003/04) zichtbaar worden.

Speciaalzaken De business-unit Hard Goods behaalde een aanzienlijk omzetstijging van ruim 18% (52 weken). Deze stijging is voor 11% toe te schrijven aan de overname van Dynabyte en It's in de loop van het vorige boekjaar. Het operationele bedrijfsresultaat van Hard Goods daalde met €7,7 miljoen (14%), hetgeen volledig is veroorzaakt door het opgelopen verlies bij Modern Electronics en het wegvallen van bonussen en distributievergoedingen voor internet- en communicatiediensten, die in het jaar ervoor nog aan het resultaat hebben bijgedragen (tezamen €11,4 miljoen). Zonder dit negatieve effect toont het resultaat van Hard Goods een stijging van €3,7 miljoen (+7%), vooral dankzij de succesvolle elektronicaketens Dixons, Dynabyte en It's en de optiekketens Hans Anders en Het Huis.

Fashion behaalde op een 5,5% hogere netto-omzet (52 weken) een 4,8% hoger operationeel bedrijfsresultaat. M&S Mode, Claudia Sträter en Scapino boekten de grootste vooruitgang. M&S Mode heeft de expansie in Frankrijk versneld. Het grootste deel van de M&S-omzet komt inmiddels uit het buitenland. Voorts is besloten dit jaar enkele pilot-vestigingen te openen in Spanje. Hunkemöller maakte aan het begin van het verslagjaar zijn entree in Denemarken en opende later in het jaar een aantal testwinkels in Frankrijk.

Bij Doe-Het-Zelf steeg de omzet (52 weken) met 9,5% en nam het operationele bedrijfsresultaat met bijna 27% toe.

Niet-voortgezette activiteiten In het verslagjaar werd de verliesgevende Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz verkocht aan The Right Start, waarvoor het concern een vordering op The Right Start heeft gekregen in de vorm van een vierjarige achtergestelde lening van bijna $ 18 miljoen en een belang van circa 15% in het aandelenkapitaal van deze aan Nasdaq genoteerde onderneming. Lening en aandelenbelang zijn in de concernbalans zeer conservatief gewaardeerd. De operationele verliezen van FAO Schwarz, het boekverlies op de verkoop en de kosten voor de sluiting van zeventien winkels zijn opgenomen onder 'operationeel bedrijfsresultaat niet-voortgezette activiteiten'. Inclusief het verlies van Kijkshop België, waarvan de activiteiten, zoals reeds bekendgemaakt, in de eerste helft van het lopende jaar worden beëindigd, komt het operationele bedrijfsresultaat niet-voortgezette activiteiten uit op €165 miljoen negatief (vorig jaar €10 miljoen positief, inclusief de desinvesteringen van de modeketens Amici, Kien en Kreymborg).

Investeringen De netto investeringen namen toe met €89 miljoen tot €226 miljoen. Naast een afname van desinvesteringen met €47 miljoen stegen de bruto-investeringen met €42 miljoen. Grote bedragen werden geïnvesteerd in expansie (met name de Bijenkorf en M&S Mode), automatisering en logistiek (V&D en Hema). In de investeringen in groepsmaatschappijen is onder meer de financiering van de niet-voortgezette activiteiten begrepen. In het verslagjaar werden belangen verworven in VisionClinics (25%) en Alant Medical (20%).

Vooruitzichten De algemene verwachting is dat de economische groei in de voor het concern relevante Europese landen in de loop van het jaar aantrekt, gestimuleerd door een wereldwijde verbetering van de conjuncturele parameters. Daarentegen is het consumentenvertrouwen in Nederland en de omringende landen sinds medio verslagjaar sterk afgenomen. In Nederland zal de economische groei naar verwachting achterblijven bij die van de andere EU-landen met name als gevolg van een sterkere stijging van de arbeidskosten. Tegen deze achtergrond kan geen uitspraak worden gedaan over de te verwachten ontwikkeling van de consumptieve bestedingen.

Verwacht wordt echter dat het merendeel van de formules de goede gang van zaken in het lopende jaar zal continueren. De in maart 2002 aangekondigde acquisitie van de doe-het-zelfactiviteiten van Brico in België voor per saldo €163 miljoen zal naar verwachting een positief effect hebben op de nettowinst (voor afschrijving van goodwill). Naar verwachting zullen de verkoop van de Hans Anders-optiekgroep en eventuele verdere desinvesteringen eveneens een positieve invloed hebben op de nettowinst.

De investeringen in materiële vaste activa zullen in het lopende jaar uitkomen op ruim €200 miljoen, hetgeen naar verwachting geheel gefinancierd kan worden uit de kasstroom uit operationele activiteiten. Het aantal medewerkers (op basis van volledige werktijd) zal, afgezien van acquisities en/of desinvesteringen, licht stijgen als gevolg van expansie.

Vendex KBB