• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Van creatief ontwerp naar commercieel product

Van creatief ontwerp naar commercieel product

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Vanaf september is de Punklore collectie van Barbara de Ru, die in oktober de publieksprijs won van de Robijn Fashion Award 2003, te koop bij De Bijenkorf. Winnaars van deze belangrijke Nederlandse modeprijs krijgen de kans om de unieke creaties, die zij handmatig maakten, in samenwerking met de Bijenkorf in productie te nemen en aan een breed publiek te verkopen. De vertaling van creaties van de catwalk naar een winkelcollectie is een actueel gegeven. Internationale modeconcerns als H&M en Zara bestaan bij de gratie van snelle en vooral goedkope vertalingen van trends die zij van de catwalk hebben opgepikt. Maar bij dergelijke concerns is het vaak ook niet veel meer dan dat: goedkoop en snel. Begrijpelijk is dat bij een ontwerpgetrouwe productie van een creatieve collectie veel meer komt kijken.

 

Het traject van modeontwerp naar commercieel product kan vol hindernissen zijn. Flexibiliteit en creativiteit van zowel ontwerper als producent blijken onontbeerlijk, zo bevestigt ook Barbara de Ru. "De grootste obstakels zijn gebrek aan tijd en geld." Voor een modeontwerper, die vooral creatief ingesteld is, kan het lastig zijn om daarmee rekening te houden. "Maar," zegt De Ru, "als je wilt dat je ontwerpen ook worden verkocht moet je de commerciële aspecten laten meewegen." Daarbij is het van belang dat de productie rendabel is. En dat kan nog wel eens lastig zijn. Zo zijn de ontwerpen van De Ru, rijkelijk voorzien van handgemaakte details, zeer bewerkelijk. In een jackje, geborduurd, opengewerkt en opnieuw geborduurd, kan 90 uur handwerk zitten. "Het kan voorkomen dat een kledingstuk naar verschillende fabrikanten en zelfs meerdere landen reist voor alle bewerkingen. Je moet dus de juiste mensen en ateliers kennen en dan ben je ook nog aan prijzen gebonden. Het doen van concessies is daarbij onvermijdelijk. "Maar dat hoort bij het vak," zegt de nuchtere De Ru, "zoals dat bij ieder beroep een rol kan spelen."

De factor tijd lijkt bij deze collectie voorlopig als obstakel uit de weg geruimd. Aangezien de Amsterdamse Bijenkorf ingrijpend wordt verbouwd, heeft men besloten de lancering van de Robijn-collecties, normaal altijd in februari, te verplaatsen naar komend najaar. "De productie is in ieder geval niet de reden van het uitstel," zegt een woordvoerster van het warenhuis.

De weg van ontwerp naar product mag in sommige gevallen dan herinneren aan de tocht van Frodo Balings, onbegaanbaar is hij niet.

Barbara de Ru
FUvakblad
Robijn Fashion Award