Vanessa Bruno: De sleutel tot succes van een inspirerende ontwerpster

Het in 1996 gelanceerde Parijse designlabel heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en nieuwe winkels geopend. Een ontmoeting met Vanessa Bruno tijdens Fashion Week.

Waarom heb je besloten om met de tweede Athé lijn te stoppen?

”Simpelweg omdat de markt is veranderd. Vandaag de dag geldt dat hoe meer je focust op een bepaalde boodschap, hoe beter het is. Tegenwoordig is er een overvloed aan informatie - het internet, sociale media - en het hebben van twee merken kan dan voor verwarring zorgen. Ik moest me focussen op één visie, de visie van een vrouw, een duidelijke visie over wat ik aan het doen was. Het is beter zo, en is heel natuurlijk gegroeid - het heeft twee jaar geduurd voordat deze focus duidelijk was.”

Heb je, bij het nemen van deze beslissing, ook gedacht aan klanten en retailers?

”Het gevoel dat me zei dat ik deze stap moest nemen, was juist heel erg gericht op de klant. Het verhaal dat het merk Vanessa Bruno vertelde, klopte gewoon niet meer, want de klant wil juist graag één specifiek merk. Dat we naast het premium merk ook een tweede, toegankelijker lijn boden, leek niet te passen. Vrouwen begrijpen dat heel goed. Ik heb het altijd gezegd: “Ik maak simpele kleding voor intelligente vrouwen.” Onze klanten hebben smaak, weten wat voor prijs-kwaliteit verhouding ze zoeken en zij hebben een eigen stijl. Voor mij was het daarom helder.”

Wat vind jij van de acceleratie die plaatsvindt in de modewereld? Hoe sta jij hierin?

”Allereerst heb ik zelf nog steeds de mogelijkheid om onafhankelijk te werken. Mijn team en ik willen plezier hebben in het maken van dingen, en daarnaast probeer ik ook goed naar mijn klanten te kijken en te luisteren om hen een goed gevoel te geven. Tussen het merk en haar klanten bestaat een zekere intimiteit die ons bindt; we bestoken onze klanten niet met marketing en e-mails, omdat de relatie met het merk van zichzelf al sterk is en een lange tijd meegaat (Vanessa Bruno werd in 1996 opgericht, red.). We hebben ook nieuwe cliënten, en zij vormen een soort kleine, privéclub. Maar ik bedoel dat op een democratische manier, en wil zeker niet elitair doen of iemand iets opleggen - we proberen de klant te ondersteunen, goed tot dienst te zijn en hen dicht bij ons te houden.”

Wie is ‘de Vanessa Bruno vrouw’?

”Ze is rond de dertig, en blijft dat eigenlijk ook altijd. De Vanessa Bruno vrouw is modern en actief, wat erg belangrijk is. Ze is actief in de zin dat ze tijd doorbrengt met haar kinderen, maar ook werkt, ‘s avonds graag vrienden ontvangt; ze heeft energie maar wil ook comfort en zich goed voelen in haar kleding. Dat betekent dat ze moet voelen dat ze echt zichzelf is. Daarnaast is deze vrouw elegant, en ik wil dat ze zich zelfverzekerd voelt in wat ze draagt. Ze heeft allure en een vrije geest - het is iemand met een modieuze, Parijse kant die tegelijkertijd een nonchalante, bohemian ziel heeft.”

Vanessa Bruno: De sleutel tot succes van een inspirerende ontwerpster

Wat is jouw visie op mode?

”Alles gebeurt heel erg snel; de ene innovatie volgt de andere op, en hetzelfde geldt voor ontwerpers bij modehuizen die elkaar in snel tempo afwisselen. Tot slot zie ik dat mensen die in het vak zitten omdat ze een passie hebben voor kwaliteitsmode en een mooie lijn aanbieden, schaars zijn.”

Een modeshow of een presentatie?

”Het merk bestaat al lange tijd. Ooit vond ik het geweldig om een grote show neer te zetten, daar hield ik echt van. Maar ik heb het altijd net zo leuk gevonden om een presentatie te geven, en ik ben ook erg tevreden met wat ik nu doe. Beeld je eens in dat je in mijn schoenen stond, en je zou begrijpen dat ik elke ochtend zoveel zin heb om de dag te beginnen. De continue druk om je altijd maar mee te laten voeren in de grillige modewereld - dat past niet bij mij. Ik vind het belangrijk om mooie collecties en fijne items te maken, en tegelijkertijd rekening te houden met de wereld om ons heen. Ook wil ik graag aanwezig zijn om mijn collecties te presenteren; dat is bijna belangrijker dan het hele mediacircus eromheen.”

Wat is het laatste nieuws omtrent het merk?

”We hebben net een winkel geopend in Annecy, en over een maand zal er ook eentje bijkomen in Deauville. Op dit moment zijn we bezig met winkelopeningen in verschillende plaatsen in Frankrijk, met als doel flexibeler zijn. We hebben geen marketingstrategie die in steen geschreven staat en we proberen gewoon het beste te maken van elke kans waar we potentie in zien. Internationaal gezien werken we veel met Azië, inclusief Japan. Momenteel lanceren we pop-ups die draaien om tote bags: ‘’Market shopping bag’’. Het is een groot project, en ik hoop dat we het naar Frankrijk kunnen brengen.”

Tot slot, kun je ons iets vertellen over de herfst/wintercollectie 2018?

”De collectie is geïnspireerd op een jonge Charlotte Rampling, die altijd iconisch is geweest voor mij. In haar tijd combineerde ze romantisch met androgyn; Engelse en Franse elegantie met een hint van Swinging London, waar ik ook heel erg van houd. De collectie bevat fluwelen jurken, waarvoor ik heb gewerkt met verschillende kleuren - denk aan tinten terracotta, oker en donkerpaars, gecontrasteerd met zwart en wit. Ik heb materialen gebruikt met prints in de Engelse stijl, zoals kasjmier, alpacawol en andere stoffen die wat mannelijker aandoen zoals fluweel (glad, katoen, Corduroy). Dit natuurlijke materiaal is geweldig in de winter omdat het zoveel verschillende kleuren aanneemt. Ik ben dol op de nobele kant ervan, en de aantrekkingskracht van de kleuren. Daarnaast omvat de collectie ook romantische blouses met bijbehorende pakken, mannenjasjes en jurken met een speelse kant die kort zijn, maar tegelijkertijd een jaren ‘70 gevoel uitstralen.”

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.fr.

Beelden: Portret Vanessa Bruno - Collectie FW 2018.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN