Veelbelovende modeweek in Amsterdam
bezig met laden...
'Veelbelovend', is de beste omschrijving van de eerste editie van Amsterdam International Fashion Week. De vakbeurs District vormde het middelpunt van een lang weekend gevuld met modeshows, feesten en champagne. Organisatorisch stak het goed in elkaar en ook de aankleding van het evenement was tot in de puntjes verzorgd. Van de ronde beurscatalogus en de eveneens ronde - met voile gordijnen afgeschermde - stands tot de professionele catwalkpresentaties, loungemuziek Vespa-scooters voor de medewerkers en natuurlijk de aanwezigheid van een kleurrijke bezoekersgroep van bekende en minder bekende modemensen. Het bezoek aan de beurs viel tegen. In de Westergasfabriek, waar District plaatsvond, was het drie dagen lang vrij stil. "Ja, de Nederlandse detaillist laat het een beetje afweten," zegt Tonny Cohen van Braez. Ook Jaap Ruiter, die met merken als See by Chloë en Per Chi op de beurs stond, vindt het rustig. Desondanks heeft District aan Jaap Ruiter een tevreden deelnemer. "De organisatie streeft ernaar dat dit de beste beurs wordt van Europa en wil niet per se de grootste zijn. Dat vind ik een voordeel." Remco Korf van sportschoenenmerk Asics heeft op zaterdagmiddag ook nog maar weinig klanten gezien, "maar" zo relativeert hij, "Bread&Butter is ook klein begonnen." Het spontaan warme weer gedurende de eerste editie van District is waarschijnlijk een reden voor het wegblijven van Nederlandse bezoekers. Daarnaast lijkt er onduidelijkheid te bestaan over de doelgroep voor deze hoogsegmentsbeurs. Waar de organisatie zich vooral op internationaal publiek heeft gericht, stonden de meeste exposanten voor Nederlandse klanten op de beurs. Ook zijn er mensen die vraagtekens zetten bij de bereikbaarheid van de -karakteristieke - Westergasfabriek als locatie. Voor de aandacht van internationale pers en voor de shows en feesten verdient de organisatie lof. Bovendien is het gelukt om een modische sfeer rond het evenement te creëren. De catwalkpresentaties zagen er goed uit, er werd ontspannen geborreld en de festiviteiten duurden soms tot diep in de nacht. Ten einde van de AIFW een 'echte' modeweek te maken die ook buiten de geplande locaties leeft, zal het stokje moeten worden overgenomen door ondernemers in de stad. Ook zou het geen overbodige luxe zijn om de handen ineen te slaan met de organisatie van de vakbeurs Modefabriek die dit keer in hetzelfde weekend in de Rai gehouden werd. Waarom reden er zondag geen pendelbusjes tussen de Westergasfabriek en de Rai?