Vendex wordt Maxeda
bezig met laden...
Vendex KBB heet voortaan Maxeda. Met deze nieuwe naam is het startsein gegeven voor een nieuwe koers van de retailgroep. De stap komt precies een jaar na het aantreden van bestuursvoorzitter Tony DeNunzio. Maxeda spreekt van een nieuwe bedrijfsfilosofie waarmee vooruit wordt gekeken naar 'een zonnige toekomst'. 'We kijken niet meer achterom naar het verleden, waarin onze reputatie wisselend was.' In de nieuwe opvattingen worden 'de behoeften en de wensen van onze klanten' centraal gesteld. De bestuursvoorzitter vat dit samen onder het motto 'Dienend Leiderschap', ook wel 'A passion to serve'. Maxeda heeft de ambitie om voor alle winkels marktleiderschap te bereiken. Iedere winkelketen heeft een plan opgesteld voor duurzame groei, waarbij meer verkocht moet worden via de bestaande en nieuwe winkels, artikelen goedkoper worden ingekocht, de kosten omlaag gaan en meer wordt samengewerkt met andere winkels uit het concern. In 2004 werd Vendex KBB overgenomen door een consortium van Kohlberg Kravis Roberts & Co en Alpinvest. In hetzelfde jaar verdween het bedrijf van de Amsterdamse beurs. Door middel van vernieuwingen, zoals nieuwe winkelconcepten voor Praxis en V&D, moeten tegenvallende resultaten gekeerd worden. Vorige maand verkocht Vendex KBB zijn winkelformules Dixons en Dynabyte aan Dexcom en deed daarmee zijn laatste consumentenelektronicawinkels van de hand. Begin 2005 verkocht het concern al de ketens It's, Modern Electronics en Prijstopper. Maxeda wil zich toeleggen op warenhuizen, modeformules en doe-het-zelfzaken. Klanten merken niets van de naamswijziging.V&D blijft V&D, net als de Bijenkorf, Hema en Praxis. (Bronnen: Volkskrant, Trouw)