VendexKBB focust op warenhuizen en expansie
bezig met laden...
De komende jaren legt detailhandelsconcern VendexKBB de focus op resultaatsherstel bij de warenhuizen V&D en Bijenkorf en wordt de expansie verder doorgezet. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2002-2003 waren de warenhuisketens V&D en de Bijenkorf de zorgenkindjes van VendexKBB.
Het concern boekte vorig jaar een nettowinst van 202 miljoen euro, tegen 13 miljoen een jaar eerder. De groei was vooral te danken aan desinvesteringen. V&D en de Bijenkorf presteerden slecht. De winststijging is vooral te danken aan de verkoop van een aantal dochters, waaronder Prenatal, Scapino en Kijkshop. Het operationele bedrijfsresultaat uit voortgezette activiteiten bedroeg 138 miljoen euro, tegen 206 miljoen vorig jaar. Doe-Het-Zelf, Fashion en Consumentenelektronica lieten een stijging van het resultaat zien.
Omdat de consument door de economische omstandigheden de hand wat meer op de knip hield, zal men om de resultaten bij de Bijenkorf op te krikken kosten gaan besparen. Er wordt de komende tijd gekeken naar de verkoopmix, circa 50 tot 60 mensen zullen afvloeien door natuurlijk verloop en op bepaalde kosten zal bespaard worden.
Voor de warenhuisformule V&D was 2002 een overgangsjaar. De maatregelen die eerder waren aangekondigd, zoals bijvoorbeeld voorraden terugbrengen, andere marketing en introductie van A-merken, zijn genomen. Dit komende boekjaar moet leiden tot een herstel van omzet en resultaat. De voorraden bij V&D zijn door de ingrepen nu afgenomen. Vorig jaar bestond de voorraad uit 28 miljoen stuks. Per 31 januari van dit jaar staat de voorraad op 24 miljoen stuks. Ook is de voorraad verjongd. Vorig jaar was 42% niet ouder dan een jaar. Nu is dat 78%. 'We hebben schoon schip gemaakt', aldus bestuurslid Jeroen Hunsfeld. Voor het boekjaar 2005-2006 wil VendexKBB een omzet bij V&D realiseren van euro 1 mrd. In 2002-2003 kwam de omzet uit op euro 856 mln.
Het concern wil nog steeds uitbreiden in Europa en zal daartoe 240 miljoen euro investeren. In Denemarken wil VendexKBB het komende boekjaar vijf tot zes Hunkemöller-winkels openen. In Frankrijk hoopt de onderneming eveneens op vijf nieuwe winkels van deze keten.
M&S Mode wil in Frankrijk 25 extra winkels en als de twee testwinkels in Spanje goed gaan dan krijgt Spanje er vijf extra filialen van M&S bij. In het najaar wordt één modewinkel van Claudia Sträter geopend in het Duitse Münster.
In België gaat de Hema uitbreiden, mogelijk van vijf tot tien winkels. In Duitsland blijft de teller van de Hema winkels voorlopig even op drie staan, daar zal men het Hema concept eerst verder afstemmen op de Duitse markt.