Vendôme: Franse rechter draait verkoop stadsnaam aan Louis Vuitton terug
In het kader van ietwat bizarre rechtszaken: De verkoop van de stadnaam van een Franse plek aan de Franse luxe groep Louis Vuitton is afgekeurd. De administratieve rechtbank van Orléans vernietigt de verkoop van de naam van de stad Vendôme (Loir-et-Cher) aan de Louis Vuitton-groep voor 10.000 euro.
In februari 2021 keurde de gemeente de overdracht van de stadsnaam Vendôme aan Louis Vuitton goed. De overeenkomst gold voor tien jaar, voor een bedrag van 10.000 euro, voor de commercialisering van juwelenproducten. “De stad Vendôme staat haar naam niet af aan Louis Vuitton, dochteronderneming van LVMH, maar draagt het merk Vendôme over om simpelweg het gebruik van de naam ‘Vendôme’ toe te staan voor elke creatie van een collectie of producten gerelateerd aan luxejuwelen”, verdedigde burgemeester Laurent Brillard destijds tegenover nieuwbureau AFP. Desondanks werd een vereniging opgericht om deze overdracht aan te vechten, met name vanwege de prijs die als onvoldoende werd beschouwd.
In een beslissing van 24 september oordeelde de administratieve rechtbank van Orléans weliswaar dat ‘een dergelijk merk tot het privédomein van de gemeente behoort en dus kan worden overgedragen’, wat een ‘overdrachtscontract mogelijk’ maakt. Maar de rechtbank oordeelde ook dat de gemeente ‘de gevraagde prijs van 10.000 euro niet rechtvaardigde’ en dat het onmogelijk bleek ‘de berekeningsmethoden te controleren’. De rechtbank heeft de overdracht daarom vernietigd ‘wegens machtsoverschrijding in het besluit van 4 februari 2021 dat deze overdracht goedkeurde’.
De gemeente betreurt in een persbericht het juridische beroep, dat ‘geen reëel juridisch nut’ heeft. De gemeente geeft aan dat ‘het dossier gesloten is’ sinds 1 juli 2022. Op die datum weigerde het Nationaal Instituut voor Industrieel Eigendom (INPI) de naam ‘Vendôme’ als merk te registreren.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET