Veronique Branquinho: ‘Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend’

Niet volledige kledingstukken, maar een reeks stoffen en naai- en breipatronen vormen de kern van de samenwerkingscollectie van de Belgische winkelketen Veritas en modeontwerpster Veronique Branquinho. “Door zelf een kledingstuk te maken, en er tijd en liefde in te steken, gaat men het koesteren en minder als een wegwerpproduct beschouwen.” Dat vertelt Branquinho in een telefonisch interview met FashionUnited.

Veronique Branquinho: ‘Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend’

De samenwerkingscollectie bestaat uit veertien zelf te maken kledingstukken, waaronder twee jurken, een sweater, twee rokken en een pantalon. Deze zijn er in verschillende kleuren en stoffen, waaronder popelinekatoen en soepele viscose. Daarnaast bestaat de lijn uit een reeks luxe handtassen en beenmode om erbij te combineren. “De items zijn tijdloos en kunnen op verschillende manier worden afgewerkt. Dat maakt het dat de collectie voor ieder wat wils biedt,” legt Branquinho uit. De Belgische ontwerpster studeerde aan de Modeacademie van Antwerpen en presenteerde haar eerste damesmodecollectie in 1997 in Parijs.

Veronique Branquinho: ‘Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend’

Branquinho: “Ik ben op zoek naar spullen die je kunt koesteren”

Voor de presentatie van de samenwerkingscollectie werkten Veritas en Branquinho met portretten van moeders en dochters. De insteek daarvan was om het “menselijk” te maken. “Om te laten zien dat leeftijd niet uitmaakt en dat kennis wordt doorgegeven van generatie op generatie.” Dat doorgeven van kennis vindt Branquinho belangrijk, en dat sluit aan op haar voorkeur voor slow fashion. “Ik heb wat moeite met hoe de mode evolueert, de snelheid ervan. Ik ben op zoek naar spullen die je kunt koesteren. Spullen die liefde benodigen, die je gaat bewaren en die je kunt doorgeven.”

Met die insteek begon Branquinho de samenwerking met Veritas, die ongeveer een jaar geleden tot stand kwam. En het is niet de eerste keer dat Branquinho de handen ineen slaat met een modemerk. Eerder creëerde de Vlaamse al eens collecties in samenwerking met Camper, Marie Jo Lingerie en recentelijk met het Belgische modebedrijf Terre Bleue. De samenwerking met Veritas en eerdere collaboraties hebben een positieve indruk gemaakt op Branquinho, zo vertelt ze. “Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend. Ik denk dat beide kanten ervan leren, omdat iedereen anders te werk gaat. En wat fijn is, is dat merken altijd openstaan voor een open dialoog. Zo breng je het werk van beide werelden samen.”

Veronique Branquinho: ‘Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend’

“Krachten bundelen is positief”

Branquinho had tot twee jaar geleden haar eigen damesmodelabel, maar stopte daarmee. Ze vertelt dat ze het nu leuk vindt om aan samenwerkingscollecties te werken, “omdat er dan meer tijd en ruimte is voor ontwikkeling”. “Je hebt dan ook de tijd om een verhaal te vertellen en om je te richten op kwaliteit,” zegt de ontwerpster. Collaboraties tussen modelabels en designers komen steeds vaker voor, ziet Branquinho. “Het is ook lastiger geworden voor jonge ontwerpers om op de markt te komen. Krachten bundelen is positief, want je kunt van elkaar leren.” Volgens Branquinho is het voor een merk dat op zoek is naar een designersamenwerking zaak om een sterke identiteit te hebben. “Dat je niet alleen een product, maar een verhaal hebt.”

De samenwerkingscollectie met Veritas lanceert op 25 oktober. Prijzen voor de collectie variëren van 39,99 tot 89,99 euro voor handtassen en van 9,99 tot 16,99 euro voor beenmode.

Veronique Branquinho: ‘Ik vind samenwerken met merken zeer verrijkend’

Beeld: Portret Veronique Branquinho, credit Serge Leblon. Overige foto's: Veritas.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN