• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Vier categorieën merkkleding

Vier categorieën merkkleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Onderzoeksbureau Brand Keys maakt onderscheid tussen vier typen modemerken: commodity, label, 21st-century brand en human brand. Commodity merken, goed voor 32 procent van alle kleding, bestaan uit basiskleding met een gunstige prijs, zoals Gap, Levi`s, Wrangler, Adidas en Guess. Bij labelmerken (24 procent) bepaalt de winkel of fabrikant de identiteit van de kleding. Voorbeelden zijn Calvin Klein, Gucci, Hugo Boss en Tommy Hilfiger. 21st-century merken (34 procent) vallen in vier segmenten: store brands zijn merken die binnen de productcategorie bekend zijn, maar toch basisproducten zijn. Voorbeelden zijn warenhuizen die als merk fungeren. Celebrity spokesperson-merken ontlenen hun waarde aan het feit dat beroemdheden het merk dragen. Trade character-merken hebben een link met cartoons en speciality merken houden het midden tussen het imago van de ontwerper en de bron van het ontwerp, zoals Jamie Oliver. Bij human brands (10 procent) ten slotte bepaalt de merkeigenaar voor 100 procent de merkwaarde, zoals het geval is bij Chanel of Victoria`s Secret. Brand Keys concludeert dat merkkleding de uitzondering vormt op de regel dat producten steeds meer op elkaar gaan lijken. De kledingbranche blijkt in staat om merken in stand te houden en kan daarom als voorbeeld dienen voor andere branches. (Bron: Admap)

Merken